برای اولین بار در جهان گوگل دستگاهی با هوش مصنوعی بسیار بالا طراحی کرده که می تواند نظام رمزگذاری خاص خود را ابداع کند و آن را از انسان ها مخفی نگهدارد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از تک تایمز، گروه Google Brain‌ در شرکت گوگل می‌گویند دستیابی به این فناوری بخشی از برنامه های این شرکت برای ساخت ماشین ها و ابزاری است که از هوش مصنوعی لازم برای حفاظت از پیام های رد و بدل شده و جلوگیری از سرقت و جاسوسی از آنها برخوردار باشند.

اگر چه قرار است این ماشین ها از نظام رمزگذاری طراحی شده توسط خودشان برای رمزگذاری اطلاعات استفاده کنند، اما این نگرانی وجود دارد که پیشرفت این فناوری زمینه سوءاستفاده ماشین ها و طغیان آنها بر علیه انسان ها را فراهم کند.

گوگل مدعی است رمزگذاری اطلاعات از طریق هک کردن داده های حساس و سرقت آنها را توسط هکرها و کلاهبرداران اینترنتی غیرممکن می کند، زیرا رایانه ها بدون دخالت انسان ها این اطلاعات را رمزگذاری کرده و جلوی دسترسی افراد ثالث را به آنها می گیرند. اما آیا تضمینی وجود دارد که رایانه های دارای هوش مصنوعی بدون ایجاد چالش های جدید داده های رمزگذاری شده را رمزگشایی کنند.

تا به حال سه آزمایش در شبکه عصبی ابداعی گوگل برای بررسی این فناوری صورت گرفته است و رایانه های دارای فناوری هوش مصنوعی مذکور پیام هایی را رمزگذاری کرده و به یکدیگر تحویل داده اند و انسان ها به هیچ وجه قادر به رمزگشایی از پیام های مذکور نبوده اند.

مارتین ابادی و دیوید اندرسن دو مهندس مبدع این فناوری می گویند یکی از رایانه های مورد استفاده برای این کار نظام رمزگذاری خاص خود را ابداع کرده و دیگری بعد از ارسال پیام رمزگذاری شده به طور خودکار توانسته روش رمزگشایی آن را بیاموزد و در هر بار تکرار این آزمایش مدت زمان لازم برای این کار کاهش یافته است.

هنوز مشخص نیست استفاده از چنین فناوری هایی در عمل امنیت انسان ها را افزایش خواهد داد یا مشکلات تازه ای ایجاد خواهد کرد.