سه فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی پس از شش ماه انجام ماموریت با کپسول ویژه فضاپیمای سایوز روسی به زمین بازگشتند.

به گزارش مرور نیوز،مرکز هدایت پروازهای فضایی روسیه امروز (یکشنبه )اعلام کرد: کپسول ویژه فضاپیمای سایوز حامل فضانوردان در قزاقستان فرود آمد و بیش از 10 فروند بالگرد و هواپیما نیز در عملیات جست وجوی کپسول حامل فضانوردان شرکت داشتند.
آناتولی ایوانیشین فضانورد روس، تاکویا اونیشی فضانورد ژاپنی و کیتلین روبینس آمریکایی افرادی بودند که به زمین بازگشتند.
این فضانوردان در طول ماموریت شش ماهه خود در ایستگاه فضایی بین المللی 40 آزمایش در شرایط ویژه انجام دادند.
بخش عمده این آزمایش ها مربوط به تاثیر شرایط فضایی بر بدن و ارگانیسم موجودات زنده و مواد مختلف بود. 
افزون بر این آزمایش ها، فضانوردان سامانه جدید هدایت فضاپیمای جدید سایوز را که چند ماه پیش به فضا پرتاب شد، آزمایش کردند.
در زمان حاضر سه فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی هستند.
پرتاب بعدی فضاپیمای سرنشین دار 27 آبان انجام می شود که سایوز.ام.اس-03 سه فضانورد را به ایستگاه فضایی بین المللی می رساند.
ایستگاه فضایی بین المللی که با مشارکت بیش از ۱۵ کشور ساخته و آبان 1377 نیز به فضا پرتاب شد، در مدار نزدیک در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است و روزی ۱۵ بار دور این سیاره گردش می‌کند. 
این ایستگاه محصول همکاری مشترک سازمان های فضایی آمریکا، روسیه، اروپا، ژاپن، و کانادا است، سازمان فضایی برزیل نیز با این برنامه همکاری می کند و چین نیز علاقه خود را برای پیوستن به این جمع بویژه از طریق همکاری با سازمان فضایی روسیه اعلام کرده است.
روسیه تنها دارنده امکانات پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی به کشورهای دیگر است که آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه ها روسی استفاده می کنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای کشورهای دیگر اجرا می کند.