یک گروه از محققان بین المللی دریافتند نوعی از مولکول های گیاهی موسوم به فیتوکروم قادر است به عنوان یک دماسنج درونی عمل کند.

به گزارش مرور نیوز از ساینس، مولکول های فیتوکروم پیش از این به عنوان مولکول های جاذب نور در طول روز شناسایی شده اند. اما محققان پس از انجام مطالعات گسترده در یک دوره 12 ساله دریافتند، عملکرد این مولکول ها در طول شب تغییر کرده و از حسگر نوری به دماسنج درونی گیاه تبدیل می شوند.
فیتوکروم چیزی شبیه به ترمزهای درونی گیاه است. هنگامی که این مولکول ها در اثر برخورد نور خورشید فعال می شوند، سطح دی ان ای گیاه را پوشش می دهند تا رشد آن را کندتر کنند. در واقع دریافت نور کافی توسط گیاهان با رشد سریع آن ها ملازمه ندارد. به عبارت دیگر یکی از دلایل رشد گیاهان دسترسی به نور است و زمانی که نور مورد نیاز را دریافت می کنند این مولکول ها مانع از رشد بی دلیل گیاه می شوند. برعکس زمانی که گیاه در سایه قرار می گیرد، فیتوکروم ها از دی ان ای جدا می شوند تا رشد گیاه تسریع شده و زودتر به نورخورشید برسد. 
البته محققان تاکنون تصور می کردند تنظیم سرعت رشد گیاه تنها عملکرد فیتو کروم ها است، اما در این تحقیقات مشخص شد هنگامی که گیاه به نور خورشید دسترسی ندارد، در فرآیندی موسوم به «بازگشت تاریک» به دماسنج تبدیل می شوند. شناسایی مولکول هایی که امکان سنجش دمای محیط را برای گیاه فراهم می کنند، امکان افزایش سرعت تولید مثل و رشد گیاهان و غلات را صرفنظر از تغییرات دمایی و آب و هوایی، برای متخصصان فراهم می کند.
بر اساس برآورد متخصصان تا سال 2050 میلادی نیاز ساکنین زمین به محصولات کشاورزی، به دو برابر افزایش می یابد، اما تغییرات آب و هوایی زمین یکی از موانع بزرگ تولید این حجم از محصولات محسوب می شود. 
به اعتقاد محققان درک کامل نحوه عملکرد مولکول های فیتوکروم، راهگشای مقابله با شرایط دشوار کشت گیاهان و غلات در شرایط آب و هوایی امروز زمین است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.