ابزار تحت وب جدید ناسا و دانشگاه استونی بروگ قرار است از شهروندان دانشمند برای کمک به مکان‌یابی گروههای پنگوئن‌ها استفاده کرده و همچنین درک بهتری از تاثیر تغییرات آب‌وهوایی و سایر تهدیدات برای چهار گونه پنگوئن قطبی پیدا کند.

به گزارش مرور نیوز، این ابزار که در آدرس اینترنتی PenguinMap.com قابل دسترسی است، "اپلیکیشن نقشه‌برداری از جمعیت پنگوئن‌ها و دینامیک برنامه‌ریزی شده" (MAPPPD) نام دارد و به همه، از محققان و سیاستگذاران گرفته تا عموم مردم اجازه می‌دهد بر یک منطقه خاص از قطب جنوب برای بررسی میزان پنگوئن ساکن در آن، تعدادسابق آن و میزان جمعیت احتمالی آینده این موجودات متمرکز شوند.

این یک اقدام مهم برای درک سلامت کل منطقه قطبی محسوب می‌شود. پنگوئن‌ها تنها یک بخش از شبکه غذایی قطب جنوب هستند اما قابل مشاهده‌ترین بخش به شمار می‌روند، از این رو اغلب به عنوان ابزاری برای سنجش اکوسیستم منطقه استفاده می‌شوند.

هدف اصلی ابزار MAPPPD، ارائه خدمات برای تصمیمات سیاست‌مداران در مورد مسائلی مانند سواحلی که باید حفاظت شوند، منطقه‌های قابل استفاده برای گردشگری یا مناطق ماهیگیری است.

پنگوئن‌ها تاکنون به برخی از این برنامه‌ها کمک کرده‌اند؛ برای مثال هفته گذشته تصمیمی در مورد ساخت بزرگترین منطقه حفاظت‌شده دریایی جهان در دریای راس گرفته شد.

در آینده، شهروندان دانشمند نقش بزرگی در ارتقای بیشتر اطلاعات مورد استفاده در ابزار MAPPPD ایفا خواهند کرد. برای مثال گردشگران می‌توانند به درک بهتر دانشمندان در مورد کاهش یا افزایش گونه‌های پنگوئن در مناطق خاص قطبی کمک کنند.