محقق دانشگاه فردوسی مشهد موفق به طراحی و ارائه نرم‌افزار اندرویدی استفاده از یک الگوریتم ابداعی، با قابلیت تولید انواع نانولوله‌ها بدون محدودیت در نوع ساختار شد.

به گزارش مرور نیوز، نرم‌افزار اندرویدی «nanotube maker» توسط محقق دانشگاه فردوسی مشهد طراحی شد و در دسترس قرار گرفت. این نرم‌افزار بر مبنای بخشی از پایان‌نامه دکتری محقق دانشگاه فردوسی مشهد که به تایید ستاد توسعه فناوری نانو رسیده، طراحی شده است. 


گام اول در بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی نانوساختارها با استفاده از روش محاسبات عددی، محاسبه مکان اتم‌ها و نحوه قرارگیری آنها در ساختار مورد نظر است. انجام این محاسبه در ساختارهای دو بعدی (نانوصفحات) و تک بعدی (نانوریبون‌ها) بسیار ساده است و به صورت دستی انجام می‌شود، اما تبدیل این مختصات به فضای سه‌بعدی و محاسبه مختصات مکان اتم‌ها در دیواره نانولوله‌ها کاری دشوار است و گاهی انجام این محاسبات به صورت دستی ممکن نیست، از این رو نرم‌افزار «nano tube maker» با هدف تولید انواع نانولوله‌ها با استفاده از یک الگوریتم ابداعی، طراحی شده است.

از ویژگی‌های این نرم‌افزار، بررسی خواص انواع نانولوله‌های کربنی، نانولوله‌های گرافاین، نانولوله‌های گرافدین، نانولوله‌های پنتا گرافن، نانولوله‌های بوروفین، نانولوله‌های ژرمانین با استفاده از مختصات نانولوله محاسبه شده است. مراحل تولید نانولوله‌ها در بخش راهنمای نرم‌افزار، به صورت گام به گام توضیح داده شده است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، این نرم‌افزار در رشته‌های فیزیک، شیمی و مهندسی کاربرد دارد و مناسب پژوهشگرانی است که در زمینه‌های نانومحاسباتی فعالیت می‌کنند.