امروز دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار در طول تاسیس این دانشگاه اقدام به معرفی 11 دانشجوی نمونه از میان 960 نفر در سراسر کشور کرد.

به گزارش مرورنیوز، امروز (یکشنبه) همزمان با آغاز سال تحصیلی مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان دانشگاه، در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین طاها هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه طرح انتخاب دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد برای اولین بار در طول تاسیس این دانشگاه بوده است، اظهار کرد: این مساله با همکاری معاونت‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی محقق شده و قرار شد با آغاز سال تحصیلی جدید این دانشجویان معرفی و تقدیر شوند.

وی افزود: شروع پروسه انتخاب دانشجوی برتر پس از آماده شدن آیین‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه در بهمن 94 کلید خورد که عمده‌ترین هدف از این مساله ارتقای پویایی و نشاط در دانشگاه بود که این مساله یکی از عوامل مهم در راستای جذب دانشجو است.

هاشمی با بیان اینکه محیط دانشگاه باید محیطی با نشاط و سرشار از مولفه های فرهنگی باید برای دانشجویان باشد گفت: با توجه به تاکید رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر موضوع آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلانی سعی بوده این موضوع بر پایه ضوابط و مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد بوده شکل گیرد. همچنین ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشجویان و تربیت چند بعدی آنها از دیگر اهداف انتخاب دانشجوی نمونه بود چراکه در جهان آینده دانشجوبانی در سطح جامعه موثر خواهند بود که ابعاد مختلف فکری خود را شکوفا کرده باشند.

وی به مولفه‌های انتخاب دانشجوی نمونه اشاره کرد و گفت: در این پروسه هم سطح از معدل دانشجویان و هم فعالیت‌های علمی و پژوهشی همچون داشتن مقاله و کتاب و اجرای طرح های پژوهشی و اقدامات فرهنگی و همچنین حضور فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی و رعایت اخلاق و شئونات مدنظر قرار گرفت.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی  با بیان اینکه در حوزه فرهنگی به دنبال این هستیم که دانشجو زمانی که وارد دانشگاه میشود احساس کند وارد یک محیط مقدس بدون هیچ اجباری شده است ادامه داد: دانشجویان منتخب از گروه های آموزشی فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، تربیت بدنی، علوم پزشکی، دامپزشکی در مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و حرفه ای بودند که روند انتخاب در سه سطح واحدهای دانشگاهی، استانی و ستاد مرکزی بوده است.

طاها هاشمی افزود: از 15 بهمن ماه 94 تا 15 اردیبهشت 95 روند انتخاب دانشجوی نمونه در سطح واحدها طی شد و سپس دانشجویان توامند در سزح استان مورد بررسی قرار گرفتند و و بررسی در سطح کلان تا 16 خردادماه 95 به طول انجامید و در نهایت 81 دانشجوی نمونه از میان حدود 960 دانشجو به ستاد مرکزی معرفی شدند.

 وی تصریح کرد: از میان 81 دانشجوی نهایی که در حوزه کاردانی 2 نفر، در کارشناسی پیوسته و ناپیوسته 27 نفر و در کارشناسی ارشد 22 نفر و در دکتری تخصصی و حرفه ای 30 نفر بودند که در نهایت با داوری های انجام شده 17 نفر برگزیده شدند که از بین آنها 11 نفر به عنوان دانشجوی نمونه انتخاب شدند .

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: البته تلاش شد که عدالت بدون هیچ‌گونه اعمال نظری رعایت شود و کسانی که به واقع دانشجوی نمونه بودند انتخاب شوند.

وی ادامه داد: به این ترتیب از 11 نفری که انتخاب شدند چهار دانشجو از دانشگاه علوم تحقیقات تهران، یک نفر از دانشگاه کرمانشاه، سه نفر از دانشگاه قزوین، یک نفر از دانشگاه سیستان و بلوچستان، یک نفر از دانشگاه اسفراین و یک نفر از دانشگاه استان مرکزی بوده‌اند.

همچنین به گفته هاشمی، انجمنی متشکل از دانشجویان نمونه تشکیل خواهد شد که اولین دوره آموزشی ایده تا عمل نیز در این انجمن مورد بررسی قرار خواهد گرفت که این موضوع به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی  در پایان با اشاره به اینکه در برخی از انتخاب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بال‌های نظام آموزشی کشور است. از این رو ما سعی کردیم با انتخاب دانشجویان نمونه در ارتقای سطح دانشگاه آزاد اهتمام ورزیم و از سال آینده به صورت مستمر در هفته آفتاب مهر که از دهم مهرماه آغاز می‌شود دانشجویان نمونه کشوری این دانشگاه انتخاب خواهند شد.