معاون سخنگوی رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت که موضوع صلح با طالبان، یکی از محورهای گفت و گوهای «عبدالله عبدالله» در سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی خواهد بود.

به گزارش مرورنیوز، «امید میثم» معاون سخنگوی رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان روز دوشنبه درباره اهداف سفر عبدالله به عربستان سعودی گفت که رایزنی درباره گفت و گوهای صلح با طالبان و دعوت از عربستان برای سرمایه گذاری در بخش انرژی افغانستان، از جمله محورهای این سفر است.
وی افزود که گسترش تجارت افغانستان با عربستان و سرمایه گذاری ریاض در بخش انرژی، یکی از مباحث و گفت و گوهای مهم سفر رئیس اجرایی دولت وحدت ملی با مقام های عربستان سعودی خواهد بود.
معاون سخنگوی رئیس اجرائی دولت وحدت ملی گفت که 21 تن از بازرگانان افغان و «خانجان الکوزی» معاون اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان نیز در همین ارتباط، در سفر عبدالله به عربستان حضور خواهند داشت.
میثم افزود که اختصاص بورس های تحصیلی به افغانستان و فراهم کردن تسهیلات برای اعزام نیروی کار از افغانستان به عربستان، از دیگر محورهای گفت و گوهای رئیس اجرایی دولت وحدت ملی با مقام های عربستان خواهد بود.
وی گفت که 6 وزیر کابینه دولت وحدت ملی در این سفر حضور خواهند داشت.
پیشتر «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان از عربستان خواسته بود تا زمینه اعزام 10 هزار نیروی کار افغان را در عربستان فراهم کند و ریاض وعده داده بود که آن را بررسی خواهد کرد.
رئیس اجرایی دولت افغانستان بعداز ظهر امروز با دعوت رسمی «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان سفری 3 روزه به ریاض خواهد داشت. 
«عبدالبصیر انور» وزیر دادگستری، «همایون رسا» وزیر تجارت و صنایع، «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه، «محمد حنیف بلخی» وزیر آموزش و پرورش، «فریده مومند» وزیر آموزش عالی، «نسرین اوریاخیل» وزیر کار و امور اجتماعی و رئیس اجرایی را در این سفر همراهی می کنند.
«عطامحمد نور» استاندار بلخ، «قیام الدین کشاف، رئیس شورای علما، «عطاالرحمان سلیم» معاون شورای عالی صلح، از دیگر همراهان عبدالله در سفر به ریاض خواهند بود.
«مسفربن عبدالرحمان الغاصب»، سفیر عربستان سعودی در کابل 23 اردیبهشت ماه امسال در دیدار از رئیس اجرایی دولت افغانستان، از وی برای سفر به آن کشور دعوت کرد و عبدالله به این دعوت پاسخ مثبت داد و گفته بودکه گسترش روابط میان کابل و ریاض به نفع هر دو کشور است.
افغانستان با عربستان سعودی روابط نزدیک دارد و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور پس از ادای مراسم تحلیف اولین سفر خارجی خود را از عربستان سعودی آغاز کرد.
دومین سفر رئیس جمهوری افغانستان شرکت در مراسم خاکسپاری پادشاه عربستان صورت گرفت و در این سفر نیز با مقامات عربستان دیدار و گفت و گو کرد و آخرین سفر وی 23 اسفند سال 1393 انجام شد.