مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی کردستان از برداشت ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول سیب زمینی از سطح مزارع استان خبرداد.

به گزارش مرورنیوز، محمد صالح احمدیبا اشاره به اینکه برداشت سیب زمینی زا اوایل مهرماه در کردستان آغاز شده و تا ۱۵ آبان ماه به طول می انجامد، گفت: امسال سطح زیرکشت سیب زمینی در استان ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۱۲ درصدی کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: علیرغم کاهش سطح زیرکشت سیب زمینی در استان پیش بینی شده میزان تولید این محصول نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

وی اظهارداشت: شرایط آب و هوایی، استفاده از آبیاری میکرو، کودهای آلی و ارقام پرمحصول از جمله مهمترین دلایل افزایش عملکرد این محصول دراستان است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی کردستان عمده ترین ارقام سیب زمینی کشت شده در استان را شامل اسپریت، بامبا، سانته، مارفونا، آگریا و جلی ذکر کرد و افزود: میانگین عملکرد سیب زمینی در استان ۳۵ تا ۳۶ تن درهکتار است.

احمدی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت سیب زمینی استان مربوط به شهرستان های قروه و دهگلان است، اضافه کرد: پیش بینی شده امسال حدود ۳۲۰ هزارتن از این محصول در استان تولید شود که این میزان در سال زراعی گذشته ۳۰۰ هزار تن بوده است.

وی به دلایل کاهش قیمت این محصول هم اشاره کرد و گفت: ما تعیین کننده قیمت محصول سیب زمینی نیستیم و استان هایی هم چون همدان، کرمانشاه و لرستان که امسال علیرغم نداشتن برنامه کشت سیب زمینی افزایش سطح زیرکشت این محصول را داشتند، باعث کاهش قیمت این محصول شدند.

وی قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی استان در مزرعه را ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان ذکر کرد و اظهار داشت:  سیب زمینی کاران استان امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و پیش بینی هواشناسی از گرم شدن هوا، نسبت به سال گذشته دیرتر اقدام به برداشت کردند به طوری که تاکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد این محصول برداشت شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی کردستان یادآور شد: کردستان چهارمین استان تولید کننده سیب زمینی در کشور است.