معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع با تاکید بر تدوین ۱۰۰ استاندارد درحوزه گیاهان دارویی گفت: با توجه به این تنوع گیاهان در کشور، نیاز داریم تا بیشتر به تدوین استانداردها بپردازیم.

به گزارش مرورنیوز، فاطمه سفید کن با بیان اینکه در بحث تدوین استانداردها در حوزه گیاهان دارویی هم حرکت هایی شروع شده و نیز در حال انجام است، اظهار داشت: در یک سال اخیر یک استاندارد اسانس، یک استاندارد گیاهی و ۴ استاندارد در حوزه عرقیات نهایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد استانداردها با توجه به گسترده بودن این حوزه، خیلی کم است، عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰ الی ۶۰ استاندارد در حوزه گیاهان وجود دارد ولی حداقل به تدوین  ۱۰۰ استاندارد در این حوزه نیاز داریم.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با بیان اینکه در کشور حداقل ۸۰ نوع تنوع در عرقیات داریم، خاطر نشان کرد: نیاز است که استاندارهای ملی در کشور بر اساس گیاهان بومی کشور تدوین شود.

وی تاکید داشت: در واقع تدوین استانداردها در حوزه گیاهان دارویی، عرقیات و .... لاک پشت وار است؛ همچنین از سویی اگر در کشور استانداردی تدوین شود اجباری نیست به همین دلیل نمی توانیم در حوزه گیاهان دارویی پیشرفت کنیم.

سفید کن بیان داشت: ضروری است که استاندارد تدوین شده ای وجود داشته باشد که آزمایشگاه های مرجع بتواند بر اساس آن، محصولات تقلبی و غیر تقلبی در این حوزه ها را تشخیص دهند تا در واقع محصولات طبیعی در بازار توزیع شود.

به گفته وی، همچنین بر اساس استاندارهای ملی می توان متوجه شد که کدامیک از تحقیقات در مسیر درستی پیش می رود.

سفید کن با تاکید بر تدوین استاندارهای ملی در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر استاندارهایی که در حوزه گیاهان دارویی وجود دارد ترجمه استاندارهای بین المللی هستند، همچنین تعداد کمی از این ترجمه ها وجود دارد.