مدیر جهاد کشاورزی آبادان از اجرای طرح توسعه نخل‌ها با پاجوش کشت بافت در هفت هکتار از اراضی مستعد شهرستان آبادان خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، ناجی شهیب زاده با اشاره به ظرفیت و قابلیت های تولید خرما در این شهرستان اظهار کرد: این طرح در راستای حمایت از افزایش تولید اجرا شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از پاجوش کشت بافت، سبب ایمنی نخیلات از ابتلا به آفات و بیماری ها افزود: در صورت مدیریت کشت این نهال ها، بازدهی بالاتر و رشد سریع تر انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان اضافه کرد: مناسب ترین زمان کشت پاجوش ها در فصل پاییز و هنگامی است که حداقل دارای سه برگ کامل و ۴۰ سانتی متر ارتفاع باشند.

شهیب زاده تصریح کرد: طرح توسعه نخیلات در سطح هفت هکتار از اراضی مستعد آبادان اجرا و ۱۸ بهره بردار یک هزار و ۱۰ اصله پاجوش را کاشتند.

وی در ادامه گفت: پاجوش ها براساس اصول فنی و تحت آموزش مروجین مراکز مدیریت جهاد کشاورزی آبادان کاشته شد.

به گفته شهیب زاده، پیارم، استعمران، زاهدی و دیری از انواه پاجوش های توزیع شده در میان بهره برداران برای کاشت بود.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان عنوان کرد: برای اجرای این طرح مبلغی بالغ بر ۱۷۰ میلیون ریال هزینه شد.

ادامه خرید توافقی خرما تا پایان آبان ماه

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: کار خرید توافقی خرما که با هدف کوتاه شدن دست واسطه ها و دلالان از بازار خرمای آبادان از اواسط شهریورماه آغاز شده تا آخر آبان ماه ادامه دارد.

شهیب زاده با اشاره به اینکه امسال هر کیلوگرم خرما درجه یک، ۱۶ هزار ریال خریداری می شود، تصریح کرد: این مدیریت با شناسایی تجار معتبر و معرفی کشاورزان متقاضی فروش خرما، واسطه این خرید توافقی است.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان یادآور شد: تا کنون ۱۴ هزار و ۶۵۰ تن خرما خریداری شده که از این میزان ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن آن استعمران و ۹۵۰ تن نیز زاهدی بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آبادان به زیر کشت خرما رفته است، افزود: پیش بینی می شود امسال ۶۵ هزار تن خرما از نخلستانها برداشت شود.  

شهیب زاده در پایان اضافه کرد: برداشت خرما در آبادان از شهریورماه با نوع خرمای استعمران آغاز و در آبان ماه با برداشت خرمای برهی به پایان می رسد.

 شهرستان آبادان از شهرهای خرما خیز خوزستان و دارای ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان است.