معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد با بیان اینکه این مرکز فاقد بودجه مستقلی است، گفت: طرح تحقیق بر روی ژن‌های مربوط به مصرف مورفین در معتادین فوت شده طی روزهای آینده به موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) ارائه می‌شود.

به گزارش مرورنیوز، دکتر محمدرضا زرین‌دست با بیان اینکه در مرکز ملی مطالعات اعتیاد سعی بر این است فعالیت‌های تحقیقاتی علوم پایه انجام شود، اظهار کرد: با توجه به ضعفی که در پایه علم اعتیاد داریم، باید این بخش به صورت دقیق تقویت شود و تحقیقات اولیه ابتدا بر روی حیوانات انجام شود و سپس کارهای بالینی بر روی انسانها صورت گیرد تا بتوانیم کار درمان را به درستی انجام دهیم.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم به اهداف تعیین شده خود برسیم، افزود: متاسفانه مرکز ملی مطالعات اعتیاد بودجه مستقلی ندارد و در حال حاضر سالانه در حدود 30 تا 40 میلیون تومان بودجه از دانشگاه علوم پزشکی تهران یا وزارت بهداشت دریافت می‌کند و مابقی هزینه‌ها نیز از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: البته ریاست مرکز در حال رایزنی برای دریافت بودجه مستقل است که به احتمال زیاد این امر در آینده محقق می‌شود؛ زیرا بدون داشتن بودجه مستقل به هیچ عنوان نمی‌توان به اهداف و برنامه‌هایی که مدنظر داریم، برسیم.

وی با بیان اینکه اگر بودجه مستقلی دریافت کنیم، می‌توانیم اقدامات خوب و موثری انجام دهیم، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما شناسایی ژن‌های درگیر اعتیاد در افراد ایرانی است تا بتوانیم از این طریق تعویض ژن‌های افراد معتاد را انجام دهیم که البته هنوز حتی موفق به شناسایی ژن‌ها نشده‌ایم.

زرین‌دست افزود: البته این موضوع هم زمانبر و هم وقت‌گیر است و به سادگی قابل عملیاتی شدن نیست؛ از این رو باید بودجه زیادی در اختیار مرکز برای انجام این گونه طرح‌ها قرار گیرد.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد: با بودجه کنونی مقالاتی در ارتباط با پایه علم اعتیاد در خصوص مصرف مورفین، ماری جوانا و مواردی از این دست ارائه می‌دهیم و پروژه و طرح‌های پژوهشی کوچک انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه برای آغاز فعالیت‌های گسترده و کلان و مطالعات حیوانی نیاز به بودجه‌ای در حدود 2 میلیارد تومان داریم،‌ اظهار کرد: هم‌اکنون طرح کلانی مبنی بر تحقیق بر روی ژن‌های مربوط به مصرف مورفین در معتادین فوت شده داریم که برای اجرا نیازمند بودجه زیادی است که البته این طرح طی روزهای آینده به موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) ارائه می‌شود.