فرزند آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید گفت: دکتر صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انسانی متدین و شخصیت فکری، فرهنگی، محقق به حوزه فرهنگ و آشنا به فرهنگ جهانی، تعاملات و مناسباتی است که در حوزه فرهنگ وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام مرتضی (سعید) جوادی آملی 57 ساله وپسر حضرت آیت الله، که خود مجتهدی کامل و تمام عیار است ریاست موسسه فرهنگی اسرا که دارای صدها پژوهشگر است و مسوولیت چاپ و نشر اثار مرجع تقلید شیعیان جهان را بر عهده دارد و در عین حال بر دفتر و حوزه علمیه حضرت آقا نیز نظارت تمام عیاردارد و به شدت مراقبند تا گفتار و سخنان و رفتار ایشان دقیقا در راستای باورها و اندیشه های حضرت آقا باشد امروز فرصتی دست داد تا مصاحبه ای با ایشان داشته باشیم و درخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند کلمه ای درد دل و گفت و گویی به شرح ذیل داشته باشیم.

فرزند آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید گفت: دکتر صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انسانی متدین و شخصیت فکری، فرهنگی، محقق به حوزه فرهنگ و آشنا به فرهنگ جهانی، تعاملات و مناسباتی است که در حوزه فرهنگ وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی روز یکشنبه خاطرنشان کرد: دکتر صالحی امیری در این شرایط خاص و ویژه به این مسوولیت مهم تن دادند، بنابراین خطر کردن و جسارت پذیرش مسوولیت سنگین حوزه فرهنگ، نشان از اراده و قدرتی است که خداوند متعال به وی اعطا کرده است. 

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا تحت اشراف حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: جنگ و جهاد امروز در فضای فکری و فرهنگی است گرچه مباحث نظامی آزار دهنده است ولی امروز پرچم تعالی به دست کسانی است که از غنای فرهنگی برتری برخوردار باشند، اگر بخواهیم از منظر قرآنی به این مقوله بپردازیم این تنوع و تکثر در حوزه فرهنگ می تواند برای انسان زمینه انتخاب احسن را فراهم کند. 

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد که مقوله فرهنگ یکی از پیچیده ترین مقولات بشری است و شناخت این مقوله با توجه به شرایط امروز جامعه، نیاز به تاملات فراوان دارد، تردیدی نیست که برترین و بهترین فرهنگ را، ما از جایگاه دانش وحیانی اسلامی خودمان داریم و برترین منبع یک فرهنگ برتر را می توانیم قرآن مجید، سنت نبی اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بدانیم. 

وی یادآور شد: بحث دین، اخلاق، ادب، دانش، آگاهی و هنر مولفه هایی هستند که در حوزه فرهنگ حضور دارند و هر چه غنای فرهنگی بیشتری حاصل شود برتری فرهنگی نیز اتفاق خواهد افتاد. 

جوادی آملی با اشاره به آیه قرآنی ' فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ' اظهار داشت: باید مدل نگاه ما به حوزه فرهنگ براساس این سخن الهی باشد، خداوند متعال فرمودند: چون انسان، موجود مختاری است باید سخنان و قول های مختلف را ببیند و بین آنها برترین را انتخاب کند و انتخاب احسن باعث می شود انسان ها در موضع بشری خود، بهترین باشند. 

حجت الاسلام جوادی املی که مسوولیت چاپ و نشر آثار مرجع تقلید شیعیان جهان را بر عهده دارد در ادامه افزود: این قول در برابر فعل نیست بلکه هر نوع اقدام و شانی که از انسان اعم از گفتار، کردار و رفتار و در هر حوزه ای اعم از خطابه، سخن، نویسندگی، تئاتر و موسیقی باشد، را شامل می شود، هر چه شان انسان است و بتواند معنا داشته باشد از جایگاه کثرت و تنوع، بر اساس معیارهای خود می توانند انتخاب احسن داشته باشند. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: متاسفانه چیزی که در کشور ما جانیفتاده، این است که ما با مقوله فرهنگ در عرصه کنونی آشنا نیستیم و اینکه باید چگونه با این مقوله رفتار کنیم طبعا مورد آگاهی و شناخت ما نیست،؛ تردیدی نداریم که از جایگاه دین برترین جلوه های انسانی ظاهر می شود ولی اگر بخواهیم این امر را به اجبار به انسان حاکم کنیم لازمه آن تنفر و انزجار است. 

جوادی آملی گفت: باید به اختیار و انتخاب انسان احترام بگذاریم ولو اینکه یک امر خوب را انتخاب نکند، ولی بشر با یک هویت اختیاری ساخته شده و همه انسان ها یک گونه و مانند هم نیستند، دعوت و اتمام حجت باید نسبت به همه انسان ها اتفاق بیفتد ولی هیچ اجباری در حوزه فرهنگ ممکن نیست. 

فرزند آیت الله جوادی آملی بیان داشت: فرهنگ با دلها، عقل وقلب سرو کار دارد و اینها جایگاه اجبار نیست، ممکن است بدن انسان به حبس و حصر برود ولی فکر، دل و جایی که اندیشه ها و تفکر شکل می گیرد جای اقدام و اجبار نیست و ما متاسفانه این مقوله را خوب نشناخته و تعامل با این مقوله را به خوبی نتوانستیم، انجام دهیم. 

وی ادامه داد: ما این فرهنگ را به میدان مبارزه تبدیل کردیم و در هر دوره ای ما چالش های جدی داریم و در این 37 سال پر فراز و فرود ترین وزارتخانه کشور، همین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، چرا که شناخت درست فرهنگی ایجاد نشد. 

وی افزود: تاکید می کنم هیچ فرهنگی برتر از فرهنگی که برگرفته از علوم وحیانی و فرهنگی که منبع آن قرآن کریم است، نیست، ولی آنچه انتظار می رود اینکه باید بپذیریم در عرصه فرهنگ، تنوع و تکثر داریم و این تنوع و تکثر مورد احترام است وباید به جامعه حق دهیم برترین را انتخاب کند. 

*ضرورت آگاهی بخشی به جامعه 

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: آنچه انتظار می رود آن که جامعه را نسبت به مسائل فرهنگی آگاه کنیم و آگاهی دادن، دانش و آموزش لازم را به جامعه بخشیدن، باعث می شود نوع تعامل آن با مقامات، مسئولان و نهادهای مرتبط سازگار و شایسته باشد. 

جوادی آملی گفت: برای جامعه، نظام، تفکر و اندیشه ما سازگاری ندارد که با مقوله فرهنگ که در این 37 سال وجود داشت ما بخواهیم برخوردهایی داشته باشیم که نه جامعه ایرانی و یا حتی جامعه بیرون از حوزه کشور ما بتواند آن را باور داشته باشد. 

وی گفت: بنابراین، انتظار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آگاهی بخشیدن به مقوله فرهنگ است ، مردم را آگاه کند که دانش هنر، سینما، موسیقی، کنسرت ها یعنی چه؟ اینگونه نیست که اگر از وزارت ارشاد یک رفتار و کرداری صادر شود به معنای آن است که لزوما بر اساس آموزه های وحیانی شکل می گیرد. 

فرزند آیت الله جوادی آملی بیان داشت: گرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسوولیت را برعهده دارد و سعی دارد همه چیز مبتنی بر مبانی دینی باشد ولی بسیاری از نهادهای آزاد و برخاسته از افکار مختلف وجود دارد و یکی از چیزهای اثرگذار درفرهنگ، همین سلیقه ها و انتخاب هایی است که افراد بر حسب سن و شرایط اجتماعی و فرهنگی خود دارند و باید برای جامعه ای که در حد تنوع فراوان است این حق را قائل شد که این زمینه های فرهنگی متنوع باشد. 

وی ادامه داد: آگاهی بخشی جامعه به مقوله فرهنگ و بخش های مختلف فرهنگی مانند هنر، نقاشی، نویسندگی، تئاتر، موسیقی و جلوه های دیگر فرهنگ، که هر کدام تخصص خاص خود را دارد باعث می شود که نوع تعامل مسوولان و طبقات متدین جامعه چگونه و با چه وضعیتی باشد.