رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اسرائیل و عربستان با خرید تجهیزات نظامی روزافزون استراتژی آفندی نسبت به ایران دارند و برای مقابله باید در سه حوزه نظامی ، اقتصادی و سایبری تقویت شویم.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرورنیوز، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در کنفرانس ملی پدافند غیرعامل و توسعه پایدار ، افزود: اسرائیل و عربستان سلاح های زیادی تولید و انباشت کردند و رهبران عربستان هم کم تجربه هستند استراتژی آفندی نسبت به ایران در پیش گرفته اند.

وی افزود: عربستان به نیابت آمریکا در خاورمیانه می جنگد اگر عربستان در منطقه کنفرانس سایبری برگزاری می کند باید بدانیم که آنها دنبال انجام اقدامی علیه ما هستند؛ خرید و انباشت سلاح توسط ریاض به معنای تهدید ما است.

وی خلیج فارس را صحنه درگیری ما با عربستان دانست و ادامه داد:  جنگ در این منطقه اول به ضرر آل سعود و سپس به ضرر ما و آمریکا و در نهایت جهان است.

رئیس پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه جنگ اقتصادی دومین حوزه درگیری ما با عربستان است تصریح کرد: البته وزارت اقتصاد اخیرا موفقیت خوبی به دست آورده و عربستان مجبور به کاهش تولید نفت شد.

وی افزود: ریاض به دنبال ضربه زدن در حوزه نفت است، در حوزه SATS مالی و پولی هم این درگیری وجود دارد.

جلالی حوزه سایبری سومین حوزه درگیری ما با عربستان عنوان کرد و گفت: این کشور ظرفیت های عمده ای در این حوزه مخصوصا برای فعالیت های سایبری در حوزه سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده که انتخابات و حمله به زیرساخت ها می تواند شامل آن باشد؛ از این رو باید سناریوهای لازم را در جنگ سایبری پیش بینی کنیم.

وی با بیان اینکه در دانشگاه های ما رشته ای برای مدیریت بحران وجود ندارد ، خاطرنشان کرد: رشته های مهندسی، معماری و شهرسازی به این نیاز ما پاسخ نمی دهند که اگر حادثه ای در شهر رخ داد چگونه باید آن را مدیریت کنیم؛ اکنون یک نوع ناهماهنگی جدی در زیر ساخت های شهری وجود دارد و پایداری به معنای حفظ کارکرد شهر با وجود تهدیدات است.

سردار جلالی یکی از اهداف پدافند غیرعامل را حفظ کارکرد شهر برشمرد و اذعان کرد: پدافند غیرعامل هم فقط موضوع نظامی نیست و چگونگی مقابله با تهدید به موضوعات مهندسی و شهرسازی مرتبط است؛ تهدیدات انسان ساخت، پویا، تکنولوژی پایه و دانش پایه است و در آن دشمنی و استراتژی وجود دارد.

وی همچنین گفت: تهدیدات نظامی حال حاضر با توجه به تکنولوژی پایه بودن با تهدیدات بیست سال پیش فرق دارد.