نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطرات پدیده گردوغبار برای آینده فلات ایران گفت: هم اکنون خوزستان به عنوان سد امنیتی و اقتصادی کشور شاهد از بین رفتن زیر ساخت هایش به دلیل پدیده گردوغبار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرورنیوز، همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با اشاره به اهمیت توجه به پدیده گردوغبار در کشور و به ویژه استان های غربی گفت: پدیده گردوغبار خطرش از دشمنان خارجی بیشتر نباشد کمتر نیست و قرن 21 این مسئله به یکی از مهمترین مشکلات منطقه و ایران تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون حیات استان های غربی تحت تاثیر گردوغبار است و استان خوزستان نیز که زمانی آماج حملات دشمن بود امروز زیر فشار گردو غبار است.

نسل میان سال و مسنی که زمانی در بحبوحه جنگ جوانیشان را طی کردند امروز در این سن نیز باید درگیر مشکلات ناشی از پدیده گردوغبار باشند.

یوسفی خوزستان را سطح امنیتی اقتصادی کشور برشمرد و تصریح کرد: مردم این استان شاهد از بین رفتن زیر ساخت های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به دلیل پدیده گردوغبار هستند و هرگونه بی توجهی مسئولین در حل این مشکل وضعیت مذکور را به سایر استان ها نیز تسری خواهد داد.

پدیده گردوغبار که منشاء خارجی نیز دارد نیازمند دیپلماسی فعال در حوزه محیط زیست است از سویی 25 تا 30 درصد علت وقوع گردوغبار در داخل کشور است.

نماینده مردم اهواز سدسازی های غیرکارشناسی و خشکاندن تالاب ها برای برداشت نفت را که کماکان ادامه دارد از علل مهم داخلی برای وقوع گردوغبار دانست و گفت: با انتقال آب بین حوزه ای گردو غبار در خوزستان تشدید شده است. از این رو باید در عرصه ملی در این رابطه تصمیم گیری شود.
یوسفی در پایان چند راهکار را برای بهبود وضعیت مذکور برشمرد.

وی محوریت قرار گرفتن برنامه های زیست محیطی در عرصه ملی، الزامات قانونی برای افزایش اقتدار و قدرت عمل سازمان زیست محیطی، تدوین سیاست های جامع زیست محیطی فعال شدن دستگاه دیپلماسی در حوزه محیط زیست و اجرایی شدن طرح های ملی محیط زیستی با فاینانس خارجی را از جمله این راهکارها عنوان کرد.