بر اساس گزارش ها عربستان سعودی از روی گذشته (سه شنبه) دست به انجام یک مانور دریایی در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز زده است. این اقدام تحریک آمیز عربستان که به شکل مشخص برای زور آزمایی با یاران است و در مجاورت آب های ایران صورت میگیرد منجر به هشدار قاطعانه مقامات ارشد نظامی کشور شده است.

به گزارش مرورنیوز، گفته می شود که در این مانور دریایی عربستان از کشتی های جنگی، قایق های تندرو، هوابرد، نیروهای مسلح دریایی و نیروهای امنیتی دریایی ویژه بهره برده شده است و خبرگزاری دولتی عربستان همچنین خبر داده است که در این مانور از مهمات واقعی استفاده شده.

بر اساس خبری که خبرگزاری دولتی سعودی ها منتشر کرده است این مانور برای ارزیابی میزان آزمایش نیروی دریایی این کشور و آمادگی برای حفاظت از منافع دریایی پادشاهی سعودی در برابر تجاوزات احتمالی صورت گرفته است. فرماندهی این مانور را ماجد بن هزاع القحطانی در دست دارد. مانوری که گفته میشود در آب های عمان نیز صورت گرفته است.

در همین راستا امروز فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در واکنش به این اقدام تحریک آمیز عربستان سعودی بیانیه مهمی صادر کرده است. در این بیانیه به شناورهای عربستان هشدار داده شده که از نزدیک شدن به آب های ایران پرهیز کنند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

به کلیه شناورهایی که در رزمایش اعلامی عربستان سعودی حضور دارند، اعم از شناورهای نیروی دریایی سعودی و شناورهای غیر از آن اعلام می گردد؛ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتقاد دارد اصالتاً این رزمایش مصداق مشخصی برای تشنج آفرینی و کم کردن امنیت پایدار در خلیج فارس است.

به همین لحاظ عبور هیچ یک از شناورهای نظامی شرکت کننده در رزمایش اعلامی از آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مجاز نمی‌باشد و به هیچ وجهی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی نزدیک نشوید و حتی از آب های بین المللی نزدیک آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران عبور نکنید چرا که ما اعلام می داریم این عبور به هیچ وجه مصداق عبور بی ضرر نمی‌باشد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای تامین امنیت پایدار خلیج فارس و تنگه هرمز در آمادگی کامل به سر می برند و با هرگونه حرکت، تلاش و اقدام برای برهم زدن آرامش و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان مقابله متناسب و فوری انجام خواهد داد.

آنچه به نظر میرسد این است که برگزاری یک چنین مانورهای نمایشی در منطقه ای که اکنون برای چند دهه حوزه نفوذ و تسلط نیروی دریای ایرانی بوده است، بخشی از تلاش های عربستان برای نشان دادن قدرت اثر گذاری خود در منطقه و در آب های خلیج فارس است.

عربستان سعودی در پی برقراری توازن قوای منطقه ای با ایران که تنها در حوزه نظامی نیز جریان ندارد (و جببه نفت یکی از خطوط مقدم آن است) با برگزاری یک چنین رزمایش هایی در صدد است تا همچنان خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای اثبات کند.

همچنین این اقدام را میتوان به مثابه پاسخی نه چندان مناسب برای انهدام ناوچه اماراتی که چند روز قبل به ضرب موشک انصارالله صورت گرفت دانست. عربستان سعودی با برگزاری یک چنین نمایش هایی اکنون در صدد آن است تا نشان دهد از تلاش برای حفاظت از حریم های آبی منطقه فروگذار نمی کند. اقدامی که مانند سایر اقدامات این کشور طی سال های گذشته تنها نتیجه آن بر هم خوردن ثبات و امنیت آب های خلیج فارس و دریای عمان و تنش آفرینی بیشتر در منطقه ای است که تا همین جا نیز درگیر تعارضات شدید و دامنه دار است.