یکی از تصورات نابجا این است که می‌گویند ایران می‌خواهد همه مسلمانان را شیعه کند

به گزارش مرورنیوز  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور گفت: بعضی شعارهای پشت بلندگوها توهم را بیشتر می‌کرد. عده‌ای برای خاموش کردن آتش، آب و بنزین را اشتباه گرفتند.

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز شنبه و در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم مالزی در کوالالامپور اظهار داشت: ما به امام و رهبری در تاریخ افتخار می‌کنیم که میلیاردها انسان در سراسر جهان به او به عنوان رهبر آزادگان می‌نگرند و از او راه و رسم زندگی آموخته‌اند.

وی اظهار داشت: ما در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به برکت نام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا توانستیم برابر قدرت‌های بزرگ پیروز شویم.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: انگیزه، ایمان، شور و شوق ملت ایران نشأت گرفته از فرهنگ عاشورا باعث پیروزی ما شد و امروز هم با همان فرهنگ از مشکلات عبور خواهیم کرد.

روحانی عشق به وطن را برای پیشرفت و تعالی ایران مهم دانست و گفت: در دل همه شما و ما عشق به وطن موج می‌زند. مهم است که چگونه و از چه طریقی عزت کشور و منافع ملی را پاس بداریم و به وظیفه خود عمل کنیم. در این راه البته مسؤولان هم باید در برابر ایرانیان خارج از کشور و توان بالای آنها برای کمک به منافع ملی احساس مسوولیت کنند.

وی گفت: یکی از پیوندهای مهم ما با مسلمانان و حتی تعداد زیادی از غیر مسلمانان، ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) است؛ چرا که آن امام عزیز نه تنها الگویی بزرگ برای ما، بلکه اسوه همه آزادگان جهان است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ایرانیان خارج از کشور را سرمایه ملی و عامل پیوند منافع ملت ایران و نیز کشوری که در آن زندگی می‌کنند دانست و افزود: همه باید با اخلاق و رفتارمان از آبروی ایران و منافع مردم حراست کنیم که این یک وظیفه بزرگ است.

روحانی اخلاق و رفتار را از علم مهمتر دانست و گفت: اولین وظیفه ما توهم زدایی بدخواهان نسبت به ایران، حکومت اسلامی و فرهنگ و جامعه ایران است. دشمنان توهماتی نسبت به جامعه ایران، مثل ایران هراسی می‌سازند که هرگز با واقعیات نمی‌خواند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: باید با منطق و اخلاق اسلامی و ایرانی توهمات را از بین ببریم. در زمینه هسته‌ای که دکتر ظریف بار مسئولیت سنگین ملی را به دوش کشیدند یکی از کارهای اصلی ما توهم‌زدایی بود.

روحانی به برخوردها در این زمینه اشاره کرد و گفت: دکتر ظریف الان هم گاهی حرف های نیشدار را تحمل می‌کنند. وقتی خدا می‌خواهد اجر و مزد بدهد همین است. گاهی نیش‌ها در این دنیا به نوش‌ها در آن دنیا تبدیل می‌شود و البته مردم قدردان زحمات خادمان خود هستند.

وی خاطرنشان کرد: مدام می گفتند ایران در حال ساخت بمب هسته ای است. حال مشخص شده که همه این حرف ها ایران هراسی و توهم زایی بود.

روحانی گفت: البته بعضی شعارهای پشت بلندگوها هم این توهم را بیشتر می‌کرد. عده‌ای برای خاموش کردن آتش، آب و بنزین را اشتباه گرفتند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: کار ما این بود که توهمات و تصورات نابجا را بزداییم. یکی از این توهمات هم این است که می‌گویند ایران می‌خواهد همه مسلمانان را شیعه کند. البته ما افتخار می‌کنیم که شیعه هستیم و استدلال هم می‌کنیم، اما تشیع خود راه روشنی است و نیازی به تحمیل آن به دیگران نداریم.

روحانی، نیاز امروز دنیای اسلام را وحدت، اخلاق اسلامی، پیروی از سیره پیامبر و درک آیات قرآن کریم عنوان کرد و گفت: در این سفر دنبال زدودن برخی توهمات بودیم که این رسالت بر دوش شما هم هست.

وی خطاب به ایرانیان مقیم مالزی افزود: رسالت دیگر شما این است که شرایط را برای توسعه روابط کشور آماده کنید. باید ظرفیت‌های ایران را به مالزی و ظرفیت‌های مالزی را به مردم ایران معرفی کنید.

روحانی نسبت به آینده روابط ایران و مالزی ابراز امیدواری کرد و گفت : طی ماههای آینده کمیسیون مشترک دو کشور تشکیل خواهد شد.

وی به فضای مثبت پس از برجام و آغاز اجرای قراردادهای خارجی اشاره کرد و گفت: توافقهای بانکی ایران و مالزی نیز اجرایی می شود و ان شاءالله بخش‌های مختلف کشور بتوانند از این فضا استفاده کنند.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور مرضیه افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی و همچنین فرزانه صباغ دانشجوی دانشگاه یو. تی.ام مالزی به نمایندگی از جامعه دانشجویی؛ پروفسور محمود مقومی استاد دانشگاه مالایا و صاحب دهها اختراع بین المللی؛ و بیک زاده متخصص هوش مصنوعی به نمایندگی از اساتید و جامعه ایرانیان سخن گفتند.