دولت اوباما تسهیلات بیش‌تری را برای لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران از طریق اقدامات نظارتی در نظر گرفته است. این روزنامه معتقد است که این اقدام می‌تواند به تقویت قابل‌توجه توانایی تهران برای دسترسی به بازارهای مالی جهانی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی منجر شود.

به گزارش مرورنیوز، بلافاصله پس از انتشار خبر دستورالعمل وزارت‌خزانه‌داری آمریکا درباره کاهش محدودیت‌های مالی علیه ایران برای تجارت با دلار، رسانه‌های مختلف آمریکایی نسبت به آن موضع‌گیری کردند. 
 
 روزنامه «وال استریت ژورنال» اشاره کرده که دولت اوباما تسهیلات بیش‌تری را برای لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران از طریق اقدامات نظارتی در نظر گرفته است. این روزنامه معتقد است که این اقدام می‌تواند به  تقویت قابل‌توجه توانایی تهران برای دسترسی به بازارهای مالی جهانی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی منجر شود. 
 
این روزنامه می‌نویسد: «وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر روز جمعه در سایت خود دستورالعمل‌های جدیدی را برای معامله با ایران منتشر کرده است که محدودیت‌های مالی برای ایران و طرفین مورد همکاری با آن کشور را کاهش داده و دست ایران برای تجارت با ارز دلار را بازتر کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که شرکای تجاری بالقوه برای سرمایه‌گذاری در ایران که عمدتا غیر‌آمریکایی هستند می‌توانند از این طریق، حضوری گسترده‌تر در بازار ایران داشته باشند.»
 
این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «این موضوع نشان می‌دهد که دولت اوباما تا حدودی بخشی از حضور سپاه در پروژه‌های بین‌المللی را پذیرفته است. این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که دستورالعمل تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از آن منتشر شده است که مقام‌های تهران به طور مداوم در هفته‌های گذشته از ایالات متحده گلایه می‌کردند که چشم‌انداز کسب و کار با تهران را تضعیف کرده است و باید محدودیت‌های مالی علیه ایران لغو شوند. 
 
این روزنامه آمریکایی اشاره می‌کند که این دستورالعمل در حالی در روز جمعه، سه روز پیش از تعطیلی آخر هفته کنگره منتشر شده است که باید منتظر انتقادات گسترده‌تر در هفته کاری آینده بود. این روزنامه می‌نویسد که بسیاری از قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات امریکا مخالف لغو و کاهش محدودیت مالی برای تهران هستند. این روزنامه اشاره می‌کند که وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا اجازه داده که ایران به طور قانونی به معاملات دلار از طریق بانک‌ها و نهادهای غیرآمریکایی که ارتباط مستقیمی با نظام مالی امریکا ندارند دسترسی داشته باشد. 
 
در این میان اما روزنامه «نیویورک‌پست» نزدیک به جمهوری‌خواهان با انتشار گزارشی -به شدت انتقادی- از سیاست خارجی دولت اوباما انتقاد کرده است و می‌نویسد: «امضای توافق هسته‌ای با ایران سیاست خارجی امریکا را فلج کرده است. هفته گذشته «جاش روگین» از واشگتن پست گزارش داد که کاخ سفید در حال تضعیف طرح ارائه شده توسط «الیوت انگل» است که خواستار تحریم دولت‌ها و کشورهای کمک‌کننده به دولت اسد در سوریه است. چرا دولت اوباما این کار را می‌کند؟ به خاطر آن که تحریم علیه ایران یکی از متحدان کلیدی دولت سوریه می‌تواند ناقض مفاد برجام باشد. اوباما می‌خواهد هر طور که شده برجام به عنوان دستاورد دولتش باقی بماند حتی اگر به قیمت چشم بستن بر روی اقدامات دولت سوریه باشد. هفته گذشته نیز وال استریت ژورنال گزارش داد که واشنگتن تحریم علیه دو بانک ایرانی که به توسعه برنامه موشکی ایران کمک کرده‌اند را لغو کرده است. این نیز بخشی از باج دولت اوباما به تهران است. این اقدامات سبب می‌شوند تا تهران برنامه موشکی خود را گسترش دهد. آیا باید منتظر شلیک موشک‌های ایران به سوی قاره خودمان به سوی قاره امریکا باشیم‌؟ واقعا چگونه می‌توان هنوز هم این معامله هسته‌ای دفاع کرد؟ درباره سوریه وضع کاخ سفید به حدی رسید که حتی نمی‌تواند یک تحریم ساده را وضع کند. در واقع، دولت اوباما در ماه‌های گذشته هر کاری را انجام داده تا اسد در قدرت حفظ شود چرا که می‌ترسد سقوط او باعث برهم زدن برجام شود. واشنگتن باید به این سیاست پایان دهد حتی اگر به فروپاشی برجام بیانجامد. این در حالیست که هیلاری کلینتون می‌گوید به توافق هسته‌ای افتخار می‌کند و اعتبار آن را به خود و دولت اوباما می‌دهد.»
 
همزمان با انتقادات مخالفان دولت اوباما اما رسانه‌های اقتصادی از دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا حمایت کرده‌اند. برای مثال، خبرگزاری بلومبرگ در گفت‌وگو با اریک لوربر مشاور مالی و سرمایه‌‌گذاری در آمریکا می‌نویسد: «این یک چراغ سبز به شرکت‌های خارجی است. آنان می‌توانند کسب و کار با دلار را با ایران و طرفین مختلف اقتصادی ایران بدون هیچ‌گونه نگرانی درباره نقض تحریم‌ها انجام دهند.» او می‌افزاید: «لغو بخش عمده تحریم‌ها نیز مشوق اضافی و از بین بردن موانع برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند با ایران کار کنند.»