فضای ناآرام سیاسی درسودان جنوبی همزمان با تشدید حملات مسلحانه و خشونت های سیاسی در این کشور تشدید شده است.

به گزارش مرورنیوز به نقل از روزنامه سودان تریبون، در روزهای اخیرحملات غافلگیرانه نیروهای «ریک ماچار» رهبر شورشیان سودان جنوبی در راه های مواصلاتی و راهبردی شهر «یی» در جنوب غربی سودان جنوبی بیش از 50 کشته و زخمی برجای گذاشت.

در تازه ترین حمله نیروهای «ریک ماچار» رهبر شورشیان سودان جنوبی و معاون پیشین رئیس جمهوری این کشور به چهار خودروی حامل شهروندان این منطقه، موجب شد 21 غیرنظامی کشته و 20 تن دیگر بشدت زخمی شوند.

مقام های دولتی سودان جنوبی ضمن تایید تعداد کشته شدگان این حمله مسلحانه، بر ضرورت توقف درگیری ها و کشتار غیرنظامیان تاکید کردند.

این در حالی است که دفتر نمایندگی سازمان ملل در سودان جنوبی و اتحادیه آفریقا بر توقف سریع خشونت های مسلحانه و بازگشت امنیت و ثبات به این منطقه، تاکید کردند.

تشدید خشونت های خونبار در این مناطق در حالی است که هیأتی متشکل از کارشناسان سیاسی و نظامی این کشور از سوی سالوا کی یر، به راه های مواصلاتی و راهبردی منتهی به استان 'رود یی' و برخی دیگر ازمناطق شهر مرزی 'کایا' در 78 کیلومتری جنوب شرق شهر 'یی' و در نزدیکی مرز اوگاندا و کنگو اعزام شده اند.

در روزهای اخیر نیروهای وابسته به ریک ماچار رهبر شورشیان سودان جنوبی و معاون پیشین رئیس جمهوری این کشور با حملات مسلحانه خود، راه های مواصلاتی و راهبردی منتهی به استان 'رود یی' و برخی دیگر ازمناطق شهر مرزی 'کایا' در 78 کیلومتری جنوب شرق شهر 'یی' و در نزدیکی مرز اوگاندا و کنگو را به تصرف خود درآوردند.

فضای ناآرام و پرتنش سیاسی در کشور آفریقایی سودان جنوبی پس از سخنان اخیر ماچار رهبر شورشیان این کشور مبنی بر مقابله نظامی با دولت سالوا کی یر رئیس جمهوری کنونی سودان جنوبی، تشدید شده است.

ریک ماچار چند ماه پیش از انتصاب مجدد خود به معاونت رئیس جمهوری این کشور علیه حکومت سالواکر دست به شورش زد.

این در حالی است که درگیری های سنگین میان دو طرف، تلفات انسانی زیادی در پی داشته است و بیشتر آنان افراد غیرنظامی ساکن شهرهای محل درگیری بودند.

با اینکه میانجیگری های داخلی و خارجی زیادی میان دو طرف صورت گرفت اما ریشه اختلاف ها میان آنها عمیق بود و میانجیگری ها راه به جایی نبرد. 

رقابت دو قبیله اصلی در سودان جنوبی، جرقه اصلی آتش نبردها در این کشور محسوب می شود. سالواکر رئیس جمهوری سودان جنوبی وابسته به قبیله« دنکا» و ماچار رهبر شورشیان وابسته به قبیله « نویر»است.

بر اساس اعلام ناظران منطقه ای، تشدید فضای ناآرام سیاسی در این کشور آفریقایی می تواند موجب افزایش میزان تلفات انسانی و وقوع فجایع بیشتر شود.