کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه سیاست‌های متناقض آنکارا در خاورمیانه می‌تواند برای این کشور هزینه ساز باشد گفت: مقامات حزب عدالت و توسعه با توجه به اینکه ترکیه را کشوری اوراسیایی تعریف می کنند، چندجانبه گرایی سیاسی را بهترین رویکرد در سیاست خارجی می‌دانند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق و تاکید بر نقش آفرینی در آزادسازی موصل به رغم مخالفت بغداد، همکاری های سیاسی و دیپلماتیک با روسیه و حضور در ساختار نظامی ناتو و هم‌پیمانی با آمریکا در ظاهر سیاست‌های متناقضی از آنکارا را نشان می‌دهد. در این رابطه رضا دهقانی، کارشناس مسائل ترکیه، در پاسخ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج،  گفت: تحلیل سیاست های بعضا متناقض و مختلف ترکیه در محیط خاورمیانه نشات گرفته از چندجانبه گرایی این کشور در محیط بین الملل است.

وی ادامه داد: رویکرد چندجانبه گرایی ترکیه تاکنون به صورت علنی اعلام نشده اما از سال 2002 در دستور کار حزب عدالت و توسعه قرار دارد. این مساله از آن رو مورد توجه سیاستمداران آنکارا است که خاورمیانه یک ساختار متناقض نما محسوب می شود. به طوری که در حالی شاهد استقرار دموکراسی در لبنان هستیم، در برخی از کشورهای این منطقه نظام‌های مادام العمر حکمفرمایی می‌کند. لذا آنکارا چندجانبه گرایی را بسیار برای این فضا مستعد می‌داند.

دهقانی همچنین با اشاره به تناقضاتی که در جهت‌گیری‌های ترکیه دیده می‌شود تصریح کرد: بر این اساس می‌بینیم که این کشور در عین استفاده از سامانه‌های دفاعی ناتو، با روسیه وارد مذاکره می‌شود و از سویی به دنبال زنده کردن نوعثمانی گری است. این سمت‌گیری‌ها اگرچه هزینه‌هایی برای آنکارا داشته و دارد اما از دید مقاماتش این بهترین سیاست در خاورمیانه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این پرسش که آیا موقعیت استراتژیکی ترکیه اجازه تحقق این سیاست را به این کشور می‌دهد یا خیر اظهار داشت: ترکیه در کتاب داوود اغلو به عنوان کشوری توصیف شده است که نه موقعیتی آسیایی دارد و نه اروپایی بلکه ترکیه کشوری اوراسیایی است و این عمق استراتژیک آنهاست که همزمان با قفقاز، آسیا، اروپا و خاورمیانه در ارتباطند. در این شرایط آنکارا بر این باور است پتانسیل آن را دارد که در چند جبهه بازیگری کند. با این وجود زمان مشخص می کند که این سیاست موفق خواهد بود یا خیر.