رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم خاتمه دادن به پرونده حوادث انتخابات سال ۸۸ گفت: مسائل و مشکلات سال ۸۸ باید در یک فضای کارشناسی ریشه‌یابی شود و سهم هر فرد، گروه و جریان از حوادث سال ۸۸ مشخص شود.

به گزارش مرورنیوز، محمدرضا عارف با اشاره به انتشار «سیاست‌های کلی انتخابات» اعلام کرد: این سیاست‌ها در پی کار کارشناسی دقیقی که در مجمع عارف: پرونده حوادث انتخابات ۸۸ بسته شود/انتقاد از ورود نظامیان به انتخابات/مهمترین راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده تشخیص مصحلت نظام انجام شد و اصلاحیه‌ای که ازسوی مقام معظم رهبری انجام گرفت، به استناد اصل ۱۱۰ قانون اساسی از سوی ایشان ابلاغ شد.

رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدواریم در چارچوب این سیاست‌های کلی، قانون جامع انتخابات تدوین شود که ثبات و ماندگاری این نکات و راهنمودها افزایش یابد.

تهیه «سیاست‌های کلی انتخاباتی» بر پایه کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که نکات کارشناسی دقیقی در تهیه این ابلاغیه درنظر گرفته شده، در صورتی که در تهیه قانون جامع انتخابات نیز این نکات رعایت شود، قطعاً شاهد مشارکت بیشتر و رقابتی سالم‌تر در فضای انتخاباتی کشور خواهیم بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص علت تاکید موکد رهبری درمورد برخی مسائل که در قانون نیز مورد اشاره قرار گرفته، گفت: معمولاً در سیاست‌های کلی، برخی مسائلی که در قوانین وجود دارد، مورد تاکید مجدد قرار می‌گیرد و آنچه در این ابلاغیه نیز مورد تاکید قرار گرفته، نشان دهنده اهمیت مطلب و همچنین جهت‌گیری نظام درخصوص انتخابات است.

رعایت تمامی موارد «سیاست‌های کلی انتخاباتی» الزامی است

عارف گفت: رعایت تمامی نکات و مسائلی که در این ابلاغیه به‌عنوان یک سند بالادستی آمده، الزامی است و درحالی که قوانین عادی قابل اصلاح و تغییر هستند، سیاست‌های کلی انتخاباتی که ابتدای هفته جاری ابلاغ شد همچون دیگر اسناد بالادستی، لازم‌الاجرا بوده و مهمتر این‌که امکان وضع قوانینی که با این سیاست‌ها مغایرت داشته باشد، وجود ندارد.

نهادهای نظامی و امنیتی از ورود به انتخابات خودداری خواهند کرد

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تاکید مجدد رهبری درخصوص عدم ورود نظامیان به انتخابات، یادآور شد: با این ابلاغیه، دیدگاه رهبری در این رابطه کاملاً شفاف شد و قطعاً تمامی نهادهای نظامی و امنیتی این مسئله را رعایت می‌کنند و از ورود به انتخابات خودداری خواهند کرد.

انتقاد از ورود نظامیان به انتخابات در سال‌های ۸۸ و ۹۲

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مسئله ورود نظامیان به انتخابات و جانبداری از نامزدهای انتخاباتی یکی از انتقادهایی بود که در همان زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ همواره مطرح کردیم و شخصاً در مبارزه‌های انتخاباتی سال ۹۲ نیز بارها این مسئله را بیان کردم و امروز باید از شورای نگهبان بخاطر نظارت دقیق برای رعایت این مسئله تقدیر کنیم.

رئیس فراکسیون امید در مجلس اضافه کرد: امیدواریم از این پس، مبنا و فصل الخطاب اقدام‌های تمام نهادهای ذی‌ربط اعم از هیات‌های ناظر و اجرایی و همچنین تمامی شرکت‌کنندگان در انتخابات‌ها، ابلاغیه رهبری باشد.

پرونده حوادث انتخابات سال ۸۸ بسته شود

او گفت: مسائل و مشکلات سال ۸۸ باید در یک فضای کارشناسی ریشه‌یابی شود و سهم هر فرد، گروه و جریان از حوادث سال ۸۸ مشخص شود. باید پرونده حوادث انتخابات در سال ۸۸ اعم از حصر و زندان‌ها بسته شود؛ چرا که این مسئله به صلاح کشور است و برای این‌که بتوانیم این پرونده را خاتمه دهیم، به فضایی کارشناسی برای شناسایی علل و عوامل این حوادث نیاز داریم.

«سیاست‌های کلی انتخاباتی»؛ جهت‌گیری اصلی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

عارف درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باتوجه به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات اعلام کرد: جهت‌گیری شورای عالی سیاست‌گذاری مشارکت حداکثری و حرکت در چارچوب قانون بوده است و در آیین‌نامه‌ای که برای انجام فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان در حال تدوین است، همین سیاست‌های کلی را به‌عنوان جهت‌گیری اصلی قرار داده‌ایم.

مشارکت حداکثری و حفظ انسجام؛ مهمترین راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: امیدواریم هرچه سریع‌تر اساسنامه، آیین‌نامه‌ها و ضوابطی که شورای عالی برای فعالیت خود به آن نیاز دارد، به تصویب برسانیم که بتوانیم با فعال‌ کردن شوراها در سراسر استان‌های کشور، به مشارکت حداکثری در انتخابات آینده دست پیدا کنیم؛ چرا که مهمترین راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مشارکت حداکثری و حفظ انسجام است.

نامزدی بیش از ۳۰ عضو فراکسیون امید برای حضور در شورای عالی سیاست‌گذاری

رئیس فراکسیون امید در مجلس همچنین با اشاره به حضور سه نفر از اعضای این فراکسیون در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی ازسوی اعضای فراکسیون به عمل آمد و حدود ۳۳ تا ۳۴ نفر از اعضا نامزدی خود را برای حضور در این شورا اعلام کردند.

مجمع عمومی فراکسیون امید درباره حضور در شورای عالی تصمیم می‌گیرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه روز یکشنبه فراکسیون امید در این رابطه یادآور شد: در این نشست به این نتیجه رسیدیم که ابتدا باید فراکسیون آمادگی خود را برای حضور در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کند و به همین دلیل در جلسه شورای مرکزی رای‌گیری نکردیم و مقرر شد تصمیم‌گیری درباره این موضوع در نخستین نشست مجمع عمومی فراکسیون انجام شود.

انتخاب سه عضو فراکسیون امید در شورای عالی در نخستین نشست مجمع عمومی

عارف در پایان اعلام کرد: پس از تایید حضور فراکسیون امید در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در مجمع عمومی فراکسیون برای انتخاب این سه عضو رای‌گیری خواهیم کرد.