شبکه خبری «سی بی سی» کانادا با انتشار گزارشی به آزادی هما هودفر استاد ایرانی – امریکایی و سفر او به کانادا اشاره کرده است. آزادی هودفر نشان‌دهنده تصویری کلان‌تر از موفقیت دیپلماسی با ایران است.»

به گزار مرورنیوز، خانم هودفر روز پنجشنبه پس از سه ماه بازداشت در تهران به مونترال بازگشت و با دوستان و خویشاوندانش دیدار کرد. 
این استاد بازنشسته دانشگاه کونکوردیا از ماه ژوئن گذشته در ایران بازداشت شده بود. «مارگریت مندل» یکی از دوستان خانم هودفر در جریان دیدار با او گفت: «آن‌چه او در طول سه ماه گذشته تحمل کرده وصف‌ناپذیر است و شما نمی‌توانید تصورش را بکنید». 
این رسانه کانادایی اشاره کرده که هودفر ۶۵ ساله مبتلا به بیماری عصبی نادری است که باعث ضعف شدید عضلانی می‌شود و در ایران به مدت ۱۱۲ روز در بازداشت بوده است. دوستانش می‌گویند او به سختی می‌تواند راه برود و یا صحبت کند. 
روند آزادی او از طریق مقام‌های عمان و با رایزنی‌های آنان انجام شد. دوستان او می‌گویند که دوستان خانم هودفر خانه را برای پذیرایی از او در مونترال آماده کرده‌اند. 
هما هودفر پژوهشگر و انسان‌شناسی است که درباره مسائل مرتبط با جنسبت و مطالعات زنان می‌نوشته است. در ایران اما او به اتهام ترویج فمینیسم بازداشت شده بود. 
همزمان با انتشار خبر آزادی هما هودفر از زندان در ایران، «نوید حسیبی» از شورای سیاستگذاری بین‌المللی و فعالان بهبود روابط ایران و غرب از توافق ایران و کانادا بر‌ای این اقدام به عنوان برداشتن گامی درست در مسیر احیای روباط دیپلماتیک تهران – اتاوا یاد کرده است. 
او می‌نویسد: «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های ایرانی و تمام طرفینی که کار را برای بازگشت هودفر به کانادا تسهیل کردند قدردانی کرد. این موضوع می‌تواند مزایای تعامل دیپلماتیک را نشان داده و آغازگر تغییر در روابط ایران و کانادا باشد.
به دلیل عدم وجود روابط دیپلماتیک، دو کشور تصمیم گرفتند تا عمان نقش میانجی‌گری را برعهده گیرد چرا که روابط نزدیکی هم با ایران و هم با غرب دارد. 
عمان پیش‌تر نیز در مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی نقش مثبتی ایفا کرده بود و مسیر دستیابی به توافق هسته‌ای را تسهیل کرد. در حاشیه برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با استفان دیون همتای کانادایی‌اش گفت‌و‌گو کرد. آزادی هودفر نشان‌دهنده تصویری کلان‌تر از موفقیت دیپلماسی با ایران است.»