رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تغییر ماهیت تهدیدات در کشور گفت: تهدیدات اقتصادی به رغم اجرایی شدن برجام کماکان ادامه دارد و توافق هسته ای نتوانست آن را از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرورنیوز، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل گفت: مهمترین وظیفه سازمان پدافند غیرعامل که دو سال قبل براساس اساسنامه مصوبه رهبری به عنوان یک سازمان حاکمیتی تاسیس شد، کشف، رصد و پایش آسیب پذیری های کشور نسبت به تهدیدات و مصون سازی زیرساخت ها است.

وی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل نه یک سازمان اجرایی و نه یک سازمان انتفاعی است بلکه این نهاد مرتبط با ستاد کل نیروهای مسلح، هدایت کننده دستگاه های اجرایی کشور است.

بر همین اساس در قوای سه گانه، نیروهای مسلح، بخش های خصوصی و دستگاه هایی که ارائه خدمات می دهند بخشی به نام پدافند غیرعامل وجود دارد که تلاش می شود از این طریق با شناسایی تهدیدات جلوی آسیب ها در زمان بروز حوادث طبیعی و یا در نتیجه حملات دشمن گرفته شود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه هفته پدافند غیرعامل از 2 تا 8 آبان شروع می شود تصریح کرد: در این هفته برنامه های مختلفی از جمله فرهنگ سازی، رزمایش، آمادگی و تبعین پدافند غیرعامل در دستور کار است.

از همین رو در روز اول جشنواره علمی سلمان در دانشگاه امام حسین برگزار خواهد شد.

روز دوم در وزارت ارتباطات همایشی با موضوع مصون سازی سرمایه ها و زیرساخت های ملی خواهیم داشت.

در روز سوم همایش ملی پدافند غیرعامل با حضور مقامات کشوری و برای ارزیابی اقدامات مسئولین کشور در یک سال گذشته در خصوص پدافند غیرعامل در سازمان صداوسیما برگزار می شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل از برگزاری همایش پدافند زیستی در حوزه غذا، انسان و دام در روز چهارم این هفته خبر داد و گفت: ما همچنین در نظر داریم رزمایشی در شهرک صنعتی شمس آباد تهران داشته باشیم تا چگونگی کنترل آسیب های احتمالی پس از وقوع حادثه مورد بررسی قرار گیرد که در روز پنجم این هفته اجرا خواهد شد.

همچنین در روز پایانی، هشتم آبان که به عنوان روز ملی پدافند غیرعامل در تقویم نامگذاری شده است قرار است در پانصد مدرسه در تمامی استان ها رزمایش دانش آموزی برگزار شود.

همچنین در این روز ما برای تست مولدهای برق بدون اطلاع قبلی در دویست نقطه حیاتی کشور دستور قطع برق داده می شود تا واکنش ها برای تامین برق در صورت بروز حادثه بررسی شود.

وی در ادامه در رابطه با برنامه های روزهای پس از پایان این هفته اظهارداشت: قرار است در یزد مرکز آموزش برای مقابله با حوادث شیمایی افتتاح شود.

سردار جلالی با بیان اینکه ماهیت تهدیدات در کشور در حال تغییر است و کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و نظام سیاسی خاص خود با مجموعه جامعی از تهدیدات روبرو است گفت: به دلیل اقدامات دفاعی و پدافند نظامی و غیرنظامی بازدارندگی جامعه ای برای کشور تولید شده است که علت امنیت ما همین تولید، انباشت، نمایش و تفهیم قدرت است.

ما توانسته ایم تهدید نظامی را به لیست آخر تهدیدات بفرستیم که این ناشی از همان بازدارندگی موثر است.

با این حال تهدیدات اقتصادی همچنان به عنوان یک تهدید جدی برای آینده محسوب می شود و تدابیر برجام نتوانست آن را کمرنگ کند.

وی خاطرنشان ساخت: چرخش تهدیدات به سمت تهدیدات مردم محور است و از جمله آن می توان به تهدیدات زیستی، پرتویی و شیمیایی اشاره کرد.

با این حال ما موفق شده ایم به دور از همه شعارهای سیاسی برای زیرساخت های حیاتی، فضاهای صد در صد امنی ایجاد کنیم و قدرت حمله زمینی آمریکا به کشور را کاملا به صفر برسانیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان گفت: ما در زمینه گوشی های هوشمند برای مسئولین اقداماتی انجام دادیم از جمله آنکه در این رابطه دستورالعملی تدوین کرده و به هیات دولت فرستادیم.

همچنین به وزارت صنعت و معدن و وزارت دفاع ماموریت داده شد که به تولید گوشی های هوشمند گونی اقدام کنند که البته موفقیت آمیز نبود.

اما ما در زمینه ایمن سازی گوشی های هوشمند موجود فعالیت هایی انجام دادیم و موفق بوده است.