معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور از برپایی سومین همایش ملی روستا و عشایر با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری خبر داد و گفت: رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی تنها با تبدیل روستا به کانون تولید و ثروت محقق می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرورنیوز، سید ابوالفضل رضوی در نشست خبری افزود: سومین همایش ملی روستا و عشایر شنبه یکم آبان در سالن اجلاس سران و با حضور رییس جمهور آغاز می شود و فردای آن روز با سخنرانی معاون اول رییس جمهوری پایان می یابد .

وی ادامه داد: وزیر کشور و وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین معاون گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی، رییس سازمان ثبت إسناد و املاک کشور ، رؤسای بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن دیگر سخنرانان این همایش دو روزه خواهند بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور با انتقاد از مدیران برنامه ریز کشور از نخست، اظهار داشت: طی ٦٠ سال اخیر ٣٤ هزار روستا در کشور خالی از سکنه شد و بیشتر به این دلیل است که برنامه ریزان ما از اول در کشور شهرنشینان و یا کسانی بودند  که در خارج از کشور عمدتا در شهرها تحصیل می و متاسفانه شهرگرایی، بزرگ گرایی و مرکز گرایی مورد توجه قرار گرفت و بزرگ شمردن کوچک مورد غفلت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در برنامه چهارم  و پنجم توسعه کشور قرار شد توسعه روستا مورد توجه قرار بگیرد اما مسئولان امر یا از مشکلات روستاییان بی خبر بودند یا نخواستند توجه شود. 

به گفته وی، سالهای نخست انقلاب دفتر توسعه روستایی تشکیل شد که این دفتر دو تبصره داشت و همه اعتباراتش ١٠٠ درصد به روستاها تخصیص پیدا می کرد اما در سال ٩١ و ٩٢ بودجه اعتباری این دفتر به صفر رسید.

رضوی با بیان اینکه نگاه توسعه ای و توان افزایی به روستا نبود و نگاه خدماتی وجود داشت ، گفت: این نوع نگاه سبب می شد روستاییان از حیث داشتن زیرساخت ها مانند گاز، جاده، مدرسه ، خانه های بهداشت استفاده کنند. برق را بردیم اما شبکه های متعدد صدا و سیما راه اندازی نشد. تلفن همراه آخرین جایی که رفت روستا بود. بنابراین همه ضربه ای برای روستاها شد. 

وی افزود: نگاهی که بود نگاه ایجاد زیرساخت برای تولید و افزایش توان روستاییان نبود. گفتیم در روستا مدارس دایر باشد اما کیفیت آموزش و تنوع رشته ها در مدارس روستایی مورد توجه قرار نگرفت که سبب تخلیه روستا شد و آنانی که ادامه تحصیل دادند در دانشگاههای غیردولتی راه پیدا کردند و فرزندان روستایی پول بیشتری نسبت به فرزندان شهری برای ادامه تحصیل می پرداختند.

معاون توسعه روستای رییس جمهور با بیان اینکه قدردان زحمات هستیم خاطرنشان مرد: اما این زحمات کامل نبود لذا نگاه دولت تدبیر و امید به روستاها توان افزایی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی روستاییان است. 

رضوی تصریح کرد: اگر دستگاهها می خواهند به نرخ رشد اقتصادی مطلوبی که هشت درصد است برسید باید روستا را کانون تولید ارزش آفرینی و کانون درآمد و ثروت برسانند درغیراینصورت این امر محقق نمی شود. 

وی از تلاش برای شهر شدن روستا خبر داد و گفت: کمتر از ٣٠ درصد روستا نشینان از سند مسکونی و ١٥ درصد تنها از داشتن سند ملکی برخوردارند.

وی ادامه داد: از سالهای ٨٥ تملک روستاییان را گرفتند در حالی که آبا و اجداد آنان روی زمین ها کار کردند. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور درباره همایش ملی پیش رو گفت: پیشتر همایش ملی روستا بود که امسال همایش ملی روستا و عشایر شد.

به گفته وی، بسته توسعه روستایی و اشتغال پایدار در روزهای نخست آبان توسط مسوولان رونمایی می شود. 

رضوی تثبیت جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس را نیازمند انگیزه دانست که دادن امکانات مالی ارزان قیمت، فراهم کردن تسهیلات و احترام و تکریم روستاییان لازمه آن است. 

وی روستا را پایگاه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و با کذب خواندن خبر ارائه تسهیلات از تهران آغاز می شود، گفت: در تفاهم نامه ای با سپاه هفت استان مرزی کشور سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه ، کردستان ، خراسان جنوبی و کرمان را اولویت دار کردیم تا برای هر استان ٢٠ میلیارد تومان وام بانک سینا پرداخت کند که پنج درصد آن را بنیاد مسکن پرداخت می کند. 

وی افزود : برای ١٠ استان محروم و ٢١ استان غیرمحر وم از محل صندوق ملی ٥٠٠ میلیارد وأم می دهیم که برای تهران ١٢ درصد سود مربوط به کشاورزی است و ١٦ درصد مربوط به بخش های دیگر در استان های غیرمحروم است. 

رضوی خاطرنشان کرد: وامهایی که پرداخت می شود به تشکل های اقتصادی، ( ٢٥ خانوار حداقل تا ٢٠٠ خانوار ) با کارمزد ٣ درصد و برای روستاهای مرزی بدستور رییس جمهور صفر درصد است و وثیقه این وامها هم کارت یارانه، زمین، و ابزار کشاورزی است.

وی افزود: شرکتهای که با کارمزد ٤ درصد تا سقف ١٠٠ میلیون تومان وام می خواهند وثیقه به همان اندازه باید بگذارند. افرادی که بخواهند بالای میلیارد بگیرند باید وثیقه مورد قبول بانک ارائه دهند. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور آورده افراد برای سرمایه گذاری در روستاها و مناطق محروم ١٥ درصد عنوان کرد.