سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به قول همکاری‌های ایران با آمریکا در یافتن محل اختفای مامور سابق سازمان سیا که در سال ۲۰۰۷ در کیش مفقود شده، گفت: بخشی از ایران همیشه با احترام با آمریکا برخورد نمی‌کنند.

به گزارش مرورنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، مارک تونر سخنگوی این وزارتخانه در ابتدای کنفرانس خبری‌اش ضمن تاکید بر اهمیت همکاری ایران با آمریکا در خصوص تعیین محل اختفای رابرت لوینسون که سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش گم شده، گفت: اوباما تا زمانی که لوینسون به آغوش خانواده‌اش بازنگردد، آرام نخواهد گرفت.

او با اشاره به صدور حکم سیامک نمازی و پدرش در ایران و ارتباط ظریف و جان کری در این خصوص گفت: این اطمینان را به شما می‌دهم که هر موقع جان کری با همتای ایرانی‌اش صحبت کند، حتما مراتب نگرانی ما را از این بابت به گوش او خواهد رساند.

تونر در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چطور چنین حکمی در خلال رایزنی‌های آمریکا برای همکاری‌های بانکی و تجاری اروپایی‌ها با ایران صادر می‌شود، گفت: اوباما قویا در این زمینه گفته این اقدامات ایران بر نحوه اعتمادسازی‌اش با سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و کمپانی‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

او در ادامه مدعی شد: این تنها به مسئله بازداشت شهروندان آمریکایی و رفتار ایران در این زمینه بر نمی‌گردد بلکه دیگر دو ملیتی‌ها نیز درگیر این رویه ایران هستند. علاوه بر آن بر سایر حوزه‌ها نظیر رفتار غیرسازنده ایران در منطقه نیز تعمیم می‌یابد.

تونر همچنین درباره تلاش‌های قبلی آمریکا برای آزادی سیامک نمازی و پدرش گفت: ما نگران تمام شهروندان آمریکایی‌ که توسط ایران دستگیر شده‌اند هستیم و این شامل حال نمازی‌ها نیز می‌شود. نگرانی ما به طور ویژه از بابت سلامتی پدر سیامک نمازی است و بر این باوریم که او باید آزاد شود.

خبرنگاری به بیانیه‌ای که سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای کنفرانس خبری خواند اشاره کرد که تونر گفته بود «احتراما بر اهمیت مساله بازداشت سیامک نمازی و پدرش در ایران تاکید می‌کنیم» که این خبرنگار بر استفاده او از واژه «احتراما» اعتراض کرد و تونر در پاسخ اذعان داشت: از موضوع قید به کار رفته که صرف‌نظر کنیم باید بگویم ایران قول داده که به ما در تعیین محل اختفای لویسون و اینکه چه اتفاقی برای او افتاده کمک کند.

او ادامه داد: نکته‌ای که به آن اشاره کردی را درک می‌کنم اما باید تاکید کنم که ما به تلاش‌هایمان برای جلب کمک ایرانی‌ها جهت تعیین مکان لوینسون ادامه می‌دهیم.

خبرنگار در ادامه تاکید کرد: با این حال فکر می‌کنید دولت ایران، قوه قضاییه ایران، ارتش و کابینه ایران با آمریکا با احترام برخورد می‌کنند؟ که تونر پاسخ داد: فکر کنم درست می‌گویی، چرا که بخشی از ایران لزوما با آمریکا با احترام برخورد نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا آمریکا اهرم‌های فشارش را برای آزادی دو ملیتی‌های بازداشت شده در ایران بعد از آزادی زندانیان آمریکایی در پی توافق هسته‌ای را از دست داده است یا نه، گفت: باید تاکید کنم این ادعا که ما از توافق هسته‌ای به عنوان اهرمی برای آزادی زندانیان آمریکایی استفاده کردیم، اشتباه است. توافق هسته‌ای تنها فرصتی در اختیار ما قرار داد تا درمورد این مسئله صحبت کنیم.

تونر تاکید کرد: ما از فرصت توافق هسته‌ای برای مذاکره با دولت ایران به ویژه محمدجواد ظریف استفاده کردیم. ما به فشار‌هایمان برای آزادی سایر بازداشت‌شدگان در ایران ادامه می‌دهیم. این چیزی است که همواره جان کری در زمان دیدار‌ها با همتای ایرانی‌اش بر آن تاکید داشته است.

مارک تونر در ادامه کنفرانس در مورد مسئله آزادسازی موصل و مشارکت ایرانی‌ها در آزاد سازی این شهر عراق مورد سوال یکی از خبرنگاران قرار گرفت و در مورد اینکه چه تعداد ایرانی در عملیاتی که با رایزنی‌های آمریکا در موصل در جریان است مشارکت دارند، گفت: نمی‌توانم تعداد آن‌ها را بگویم.