دکتر علی‌اکبر ولایتی امروز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق جزئیات برگزاری اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش مرورنیوز، دکتر ولایتی ابتدا با اشاره به ایام سوگواری سالار شهیدان جهان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و تسلیت گفتن به این مناسبت از سید عمار حکیم به‌دلیل برگزاری اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در عراق و میزبانی آن تشکر کرد.

وی در این زمینه اظهار داشت : مجمع جهانی بیداری اسلامی، قریب شش سال پیش با تدبیر حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب تأسیس شد، در آن زمان با شرکت حدود 700 نفر از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام سنی و شیعه از کشورهای مختلف عربی و غیرعربی از قاره‌های گوناگون برگزار شد که در آن زمان گام نخستین در جهت شناخت، ارزیابی و پیش‌بینی برای امر بیداری اسلامی بود که در سراسر جهان اسلام شکل گرفته بود یا در حال شکل‌گیری بود.

ولایتی افزود: در آن زمان، بنده این افتخار را پیدا کردم تا در رأی‌گیری در جلسه‌ای که به‌ریاست جناب آقای دکتر ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق برگزار شد، به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی انتخاب شدم و تصویب شد تا مقر دبیرخانه هم در تهران باشد.

وی تصریح کرد : از ارکان مهم این مجمع که در آن زمان تصویب شد، شورای عالی مجمع بود که همان‌طور که جناب آقای حجت الاسلام حکیم فرمودند، اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آتی در بغداد تشکیل می‌شود، فقط به همین اجلاس اصلی اکتفا نشده و نشست‌های دیگری در پاکستان، شبه‌قاره و در کشورهای عربی از جمله لبنان تشکیل شده ولی این اولین بار است که خارج از ایران، جلسه شورای عالی مجمع بیداری اسلامی به‌دعوت جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین سید عمار حکیم در بغداد برگزار می‌شود و ما این افتخار را داریم که جلسه ما در کشور قهرمان عراق تشکیل می‌شود.

ولایتی درباره اجلاس شورای عالی مجمع بیداری اسلامی در بغداد گفت : علمای اسلامی از 22 کشور جهان در اجلاس بغداد شرکت می‌کنند که اکثریت آنها از برادران اهل سنت هستند و بقیه از برادران شیعه و فرق دیگر کشورهای اسلامی هستند.

وی تصریح کرد: تقارن برگزاری این اجلاس با نبرد سرنوشت‌ساز موصل که ان‌شاء‌الله در این نبرد، مردم و دولت عراق علیه تکفیری‌های تروریستی پیروز خواهند شد، این اجلاس، حمایت نمادین و بسیار مؤثر علمای اسلام از مذاهب مختلف از مبارزه به‌حق مردم عراق و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت قانون و دموکراسی در این کشور است که به ثمر رسیده و تلاش‌ها و مبارزات ملت عراق در طول این سالها، و ما این تقارن را به‌فال نیک می‌گیریم و ان‌شاء‌الله تأثیرات بسیار خوب در جهان اسلام خواهد داشت.

 دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به یک خبرنگار عراقی تأکید کرد که تمامی امکانات ایران برای ارائه کمک‌های انسانی به غیرنظامیان و پناهجویان در اختیار دولت عراق است.

ولایتی درباره موضع ایران در خصوص کمک به پناهجویان عراقی اظهار داشت: باید نهایت تلاش‌ها به کار گرفته شود تا آسیبی به هیچ یک از شهروندان عادی در جریان عملیات‌های آزادسازی مناطق وارد نشود. تمامی امکانات جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک‌های انسانی از جمله کمک‌های جمعیت هلال احمر و دیگر نهادهای مربوطه در اختیار دولت عراق است.

ولایتی همچنین تأکید کرد که ایران از هیچ تلاشی برای ارائه کمک به عراقی‌ها دریغ نمی‌کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در دفتر بغداد درباره جایگاه بیداری اسلامی در سال‌های اخیر و وضعیت فعلی و این‌که آیا پیشرفتی داشته است، تصریح کرد: آنچه ما در جهان اسلام در تقابل محور مقاومت با توطئه‌های آمریکایی‌ها و متحدان آنها و صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه می‌بینیم، جز بیداری اسلامی و جلوه‌های بیداری اسلامی نیست، سرعت تحولات در منطقه ما به‌اندازه‌ای است که تحلیل‌ها و تحلیلگران همواره از آن عقب می‌مانند، اینکه در عراق این کشور مظلوم که به‌دست آمریکا اشغال شد و امروز ما می‌بینیم که این کشور از اشغال آزاد شده است و یک دموکراسی واقعی و کامل و منحصر به فرد در جهان عرب در این کشور حاکم شده یعنی حاکمیت مردم که توانسته است مشکلاتش را یکی پس از دیگری حل کند، این یکی از جلوه‌های بسیار درخشان و افتخار‌آمیز بیداری اسلامی مردم عراق است.

ولایتی افزود : همین وضع را ما در سوریه هم می‌بینیم، دشمنان ملت سوریه تصور می‌کردند که این کشور ظرف 6 هفته از هم فروپاشیده و تجزیه خواهد شد و حکومت آن از بین خواهد رفت و معادلات به‌نفع آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه تغییر خواهد کرد، اما شش سال است که مردم سوریه مقاومت می‌کنند و توانسته‌‌‌اند کمر دشمن خود را بشکنند و این نیز جلوه دیگری از بیداری اسلامی است.

وی تصریح کرد مقاومت پیروزمندانه و قهرمانانه مردم یمن هم یک جلوه‌ درخشان بیداری اسلامی است، بیش از یک سال و نیم است که مردم یمن توسط سعودی‌ها بمباران می‌شوند، اما مردم یمن ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند و بالاخره پیروز خواهند شد که این جلوه درخشان بیداری اسلامی در یمن است.