مداحان، بازیگران‌کلیدی صحنه‌ سیاست خواهند شد؟ تحولات‌سیاسی پیچیده‌تر می‌شود

به گزارش مرورنیوز، اگرچه تعداد کمی از مداحان در عرصه سیاسی شهرت به دست آورده‌اند اما آنان در حرف زدن محدودیت‌های کمی دارند. تریبون دارند و بین مداحی‌ها اظهارنظر سیاسی می‌کنند. قدرت‌گیری مداحان از دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد آغاز شد. آنان حتی با احمدی نژاد و نزدیک او به رحیم مشایی رییس دفترش نیز انتقاد کردند و او را به اتخاذ رویکرد انحرافی متهم کردند.

 تنوع بازیگران در عرصه سیاست ایران رو به افزایش است و این موضوع روند تحولات سیاسی در ایران را پیچیده‌تر می‌سازد. در حال حاضر باید به مداحان اشاره کرد خوانندگان مذهبی که یک گروه نسبتا تازه وارد به سیاست ایران هستند. 

این بخشی از گزارش «المانیتور» درباره چشم‌انداز حضور مداحان در سیاست است. این سایت می‌افزاید:«اکنون رقابت میان مداحان برای کسب شهرت در صحنه سیاسی شلوغ‌تر از هر زمان دیگری است. یک دهه پیش مداحان عمدتا در مساجد در مراسم عزاداری در ماه محرم نوحه می‌خواندند. در سال‌های اخیر اما آنان بانفوذتر شده‌اند و در حال حاضر نقش مهمی در سیاست ایفا می‌کنند. در واقع، آنان در مناسبت‌های مذهبی؛ از جشن‌ها تا سوگواری‌ها درباره مسائل مختلف از رعایت حجاب گرفته تا آداب و رسوم اجتماعی، برگزاری کنسرت‌ها و مسابقات ورزشی، اقتصاد و نیز سیاست خارجی اظهارنظر می‌کنند.»

چرا مداحان در حال قدرت‌گرفتن هستند؟/مداحان، بازیگران کلیدی صحنه سیاست ایران خواهند شد؟/المانیتور: این موضوع تحولات‌سیاسی را پیچیده‌تر می‌کند

مصطفی خرسندی رییس کانون مداحان گفته است که در فاصله مارس سال ۲۰۱۴ میلادی تا مارس ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵۶.۴۰۰ مداح مرد در کشور وجود داشته است. اگرچه تعداد کمی از مداحان در عرصه سیاسی شهرت بدست آورده‌اند اما آنان در حرف زدن محدودیت‌های کمی دارند. تریبون دارند و بین مداحی‌ها اظهارنظر سیاسی می‌کنند.‌ قدرت‌گیری مداحان از دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد آغاز شد. آنان حتی با احمدی‌نژاد و نزدیک او به رحیم مشایی رییس دفترش نیز انتقاد کردند و او را به اتخاذ رویکرد انحرافی متهم کردند. 

این سایت در ادامه با اشاره به مداحان معروف می‌نویسد: «سعید حدادیان یکی از معروف‌ترین مداحان در تهران است که به دلیل مواضع تند سیاسی شناخته‌شده است. حدادیان به دلیل حملات به رحیم مشایی جریمه نقدی شد. منصور ارضی یکی دیگر از مداحان است. او به دلیل حملات شدید علیه آیت الله هاشمی رییس جمهوری سابق ایران شناخته شده است. او در ابتدا از حامیان احمدی‌نژاد بود اما بعدا به تدریج به یکی از سرسخت‌ترین منتقدان او تبدیل شد. او حتی پس از پیروزی روحانی در انتخابات نیز درباره مذاکرات هسته‌ای نظر داد. او گفت که از این مذاکرات چیزی عاید مردم نمی‌شود و آن را با استعاره به عنوان «جام زهر» تعبیر کرد. او به نمایندگان مجلس هشدار داد و گفت که باید در صورت رای مثبت به برجام از روز قیامت بترسند و پاسخگو باشند. این اظهارات اما واکنش‌هایی قوی را برانگیخت چنان چه آیت الله ناصر مکارم شیرازی به شدت از مداحان انتقاد کرد و گفت که مداحان نباید مراسم سوگواری را مسائل جناحی آلوده کنند. 

این سایت در پایان اشاره می‌کند زمانی که مداحان خواستار ارائه لیست برای انتخابات مجلس ایران هستند این موضوع نشان می‌دهد که آنان بازیگرانی کلیدی در صحنه سیاست ایران خواهند بود.