یک نشریه آمریکایی در مقاله خود مدعی شده که ظریف با ژست‌های تماما آمریکایی و لهجه آمریکایی انگلیسی‌اش، همتایان غربی‌اش را در دوره‌های مختلف فریب داده و تنها در راستای ارتقای منافع ایران در مجامع بین المللی قدم برداشته است.

به گزارش مرورنیوز، «کامنتری مگزین» در مقاله‌ای با عنوان «ظریف دروغ می‌گوید» سیاست‌های ظریف از دوران نمایندگی ایران در سازمان ملل تا امروز را به نفع منافع ایران توصیف کرده است.

در این مقاله گفته شده که سیاست خارجی به‌ندرت روی حرف یک نفر تا این اندازه خطر می‌کند. نه تنها باراک اوباما و جان کری، بلکه جرج بوش و وزیر خارجه‌اش «کالین پاول» نیز در دوره خودشان امنیت ملی و امنیت زندگی مردم آمریکا را بر حرف‌های محمدجواد ظریف قمار کردند. ظریف نقش پلیس خوب را دراستراتژی «پلیس بد» - «پلیس خوب» دیپلماسی ایران بازی می‌کند و مقام‌ها و دیپلمات‌های آمریکایی این روش ایران را نمی‌بینند.

این مجله آمریکایی با اشاره به اینکه ظریف در خانواده‌ای مذهبی در اصفهان به دنیا آمده که او را در سن ۱۷ سالگی برای تحصیل به آمریکا فرستاده‌اند، نوشت: تحصیل او در ابتدا در دبیرستان خصوصی و سپس در دانشگاه سن‌فرانسیسکو عاملی برای یادگیری زبان انگلیسی و چگونگی رفتار، شبیه آمریکایی‌ها شده و همین امر او را به یک دیپلمات برجسته که می‌تواند در ظاهر انگلیسی-آمریکایی را به خوبی صحبت کند و در رفتارش مدعی درونی شدن ایده‌های آزادی‌خواهی باشد تبدیل کرده که این روش می‌تواند طرف مقابلش را گیج کند.

در واقع ظریف زمانی که ساده لوحی همتایان آمریکایی‌اش را دید، برای کسب امتیاز برای ایران زیاد به زحمت نیفتاد. توافق محرمانه او را قبل از جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ به یاد بیاورید. او آن زمان سفیر ایران در سازمان ملل بود. این جایگاه مناسبی برای او بود تا از انکار هولوکاست دفاع کند و آن را با استدلال عقلی توجیه کند.

با این حال درست قبل از آغاز جنگ، او شریک انتخابی «زلمی خلیل‌زاد» نماینده جرج بوش در سازمان ملل شد تا به عنوان یک مقام فارسی‌زبان شورای امنیت برای مذاکره درباره توافق نا‌شناخته‌ای با ایران قبل از آغاز عملیات آزادی عراقی‌ها شد.

«خلیل‌زاد» و «رایان کروکر» دستیار معاون وزیر خارجه وقت، در گرفتن تعهدهای لازم برای عدم دخالت ایر ان در عراق موفق بودند اما این یک تعهد توخالی بود. ظریف دروغ گفت و تاریخ این را روایت می‌کند. صد‌ها آمریکایی جانشان را به خاطر تعهدهای توخالی ظریف از دست دادند و باعث شدند آنها گاردشان را برای امیال ایران پایین بیاورند.

به سوریه نگاه کنید. سپاه پاسداران از بشار اسد حمایت می‌کند و امروز تلاش آن‌ها برای پاکسازی فرقه‌ای امر پنهانی نیست. اما تنها یک سال پیش بود که ظریف گفت ایران هیچ نقش نظامی‌ای در سوریه ندارد. روز بعد از این اعلامیه ظریف، دولت ایران خبرداد که سردار حسین همدانی فرمانده ارشد سپاه پاسداران در حلب به شهادت رسیده است. ظریف بار دیگر دروغ گفت.

امروز در یمن ظریف بار‌ها دخالت نظامی ایران در این کشور را نفی کرده و اصرار دارد که ایران تنها خواهان کمک به یمن است. تنها چند ساعت بعد او توییت می‌کند که ایرانی‌ها از پرتاب موشک‌ها ضد کشتی شورشیان به کشتی «میسون یو.اس.اس» در آب‌های بین المللی در اطراف باب المندب حمایت می‌کند. به نظر می‌رسد این توییت در کنار انکار قوی ارسال هرگونه موشک به یمن، دروغ دیگر ظریف بوده است.

دروغ‌های متدوال ظریف دیگر تعجب برانگیز نیست. منافع او در جهت ارتقای منافع ایران است. گزاره راه حل‌های برد-برد یک کانسپت آمریکایی است، نه هدف ایران.

چیزی که شوکه کننده است این است باتوجه به سوابق ظریف، کری همچنان به ضمانت‌های او در باره پرونده موشک‌های بالستیک اعتماد می‌کند. تا چه حد دیپلماسی از «اعتماد بعد از بررسی» سال‌های دوران ریاست جمهوری ریگان به «اعتماد» خالی دوران اوباما و کری تقلیل یافته است.