معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: امروزه دانش مهندسی یکی از ابزارهای قدرت در دنیاست و سواد فنی به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت در کشور روند رو به رشدی را طی می‌کند.

به گزارش مرورنیوز، محمد شریعتمداری در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی و ایرانیان خارج از کشور گفت: مهمترین و باارزش‌ترین پتانسیل استان مرکزی این است که با اینکه بخش کوچکی از کشور را به خود اختصاص داده است، جمع کثیری از بزرگان و مشاهیر را در خود پرورانده و دامنه خدمات آن در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی زبانزد است، همچنین بسیاری از اسامی این استان نام‌های آشنایی برای همه مردم دنیاست.

وی افزود: در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فقهی، علوم دینی و ایدئولوژیک نام پرآوازه امام راحل که از صاحبان خرد در این سرمین است بر تارک تاریخ ایران بزرگ می‌درخشد که در جهان هم نامی پرآوازه است.

جامعه علمی در استان مرکزی از بالندگی و پویندگی برخوردار است

شریعتمداری تصریح کرد: این ارزش‌ها مهمترین دارایی استان مرکزی است و این دارایی همچنان رو به بالندگی، ساخت و تولید است. امروز در همه عرصه‌های ساخت و تولید و خدمت مردم استان مرکزی اعم از اراکی‌ها، تفرشی‌ها، کمیجانی‌ها و ... در جهان منشاء خیر و برکت هستند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰۰۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری در این استان نوشته می‌شود و این بدان معناست که جامعه علمی در اینجا از بالندگی و پویندگی برخوردار است. شاید مهم‌ترین عامل توسعه این استان تکیه بر عامل توسعه انسانی است که باید قدردان آن باشیم و شرایط لازم جهت توسعه و حفظ جایگاه واقعی علم را فراهم کنیم.

کشور دارای پتانسیل‌های فراوان و منابع خدادادی است

شریعتمداری اظهار کرد: کشور دارای پتانسیل‌های فراوان و منابع خدادادی است و از لحاظ منابع نفت و گاز در جهان بین رده‌های یک تا پنج قرار داریم. یکی از مهم‌ترین نیازهای منطقه و جهان در ایران موجود است که دارایی ارزشمندی است.

وی بیان کرد: نیروی خلاق جوان از مهمترین پتانسیل‌های ایران است. یک سوم از فارغ‌التحصیلان ایران با مدارک مهندسی فارغ‌التحصیل می‌شوند و از این حیث نام ایران در بین پنج کشور برتر جهان قرار دارد.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: امروز دانش مهندسی یکی از ابزارهای قدرت در دنیاست و سواد فنی به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت در کشور روند رو به رشدی را طی می‌کند.

دچار عقب‌ماندگی‌های تاریخی هستیم

وی تصریح کرد: ایران با هفت کشور بزرگ دنیا از طریق زمینی رابطه مستقیم دارد و این کشورها ۴۳۰ میلیون نفر انسان را در خود جای داده‌اند. ظرفیت های گوناگونی در این کشورها برای فعالیت‌های مختلف و سرمایه‌گذاری وجود دارد.

شریعتمداری ادامه داد: علیرغم همه این پتانسیل‌ها و توانایی‌ها ما دچار عقب‌ماندگی‌های تاریخی هستیم و اگر تحقق رشد اقتصادی متوسط هشت درصد را در دستور کار قرار ندهیم ممکن است کشور با مشکلاتی مواجه شود. شاید بر پایه رفع این نیازهاست که جمهوری اسلامی ایران روند مذاکرات سیاسی خود را با دنیای خارج تغییر داد و علیرغم ایستادگی بر برخی از اصول که باید آنها را رعایت می‌کردیم توانست به حقوق قانونی خود دست پیدا کند و روند رو به ثباتی را در صحنه سیاست خارجی کشور خلق کند.

وی افزود: دولت با درک صحیح از چنین شرایطی این رویه را پیش گرفته و موفق شد سد بزرگی را از پیش پای ملت بزرگ ایران بردارد و امید به آینده در کشور شرایط بهتری یابد.

اقتصاد مقاومتی هم درون‌زا و هم برون‌زا است

شریعتمداری در ادامه از اقتصاد مقاومتی به عنوان سندی ذی‌قیمت یاد کرد که امروز آن را در اختیار داریم و گفت: سال‌های متمادی است که در جوامع دانشگاهی از این سند سخن گفته می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی که چراغ راه فعالیت‌های اقتصادی است درون‌زا بودن این اقتصاد و در عین حال برون‌نگر و برون‌زا بودن آن است، به این معنا که تلاش داریم تا با تکیه بر توانایی داخلی محصولی قابل رقابت با دنیا تولید کنیم که این مهم جز با تعامل و مشارکت با یکدیگر محقق نمی‌شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: یکی از خطوط مقدم این مشارکت و تعامل، ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند که از مهم‌ترین پتانسیل‌های کشور به شمار می‌روند.

سه تا پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند

شریعتمداری بیان کرد: طبق آمار رسمی بالغ بر سه میلیون تا پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که دارای توانایی‌های مالی، علمی، تکنولوژی، حضور در عرصه‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی در نقاط گوناگون دنیا هستند. ایرانیان مقیم خارج کشور را به عنوان خط مقدم برقراری تعامل با دنیا محترم می‌شماریم.

وی افزود: به جای تشکیل جلسه تشریفاتی با عده کثیری از بزرگان تهران تلاش کردیم در هر سفر رئیس جمهور از جمعی از ایرانیان خارج کشور که اهل آن نقطه هستند دعوت کرده و با آنها به مذاکره بنشینیم تا ارتباط را تقویت کنیم.

شریعتمداری گفت: نقش درون‌نگری و برونگذاری اقتصاد کشور اینگونه ترجمه می‌شود که قرار است کشور را بر پایه تولید رقابتی بسازیم و از صادرات مواد خام جلوگیری کنیم.

یکی از مولفه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن اقتصاد است

معاون اجرایی رئیس جمهور یکی دیگر از مولفه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی را دانش بنیان بودن اقتصاد دانست و افزود: طبیعی است در سایه یک تعامل منطقی با دنیای بین‌المللی امروز است که می‌توان اقتصاد دانش‌بنیان را هر روز توسعه بخشید.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط انزوا نمی‌توان به این اهداف دست یافت، اضافه کرد: مطمئن هستم در کنار سایه شوم تحریم‌ها طی سال‌های متوالی، بسیاری از قوانین و مقررات موجود امروز هم علیرغم رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، همچنان بر اقتصاد ایران سایه افکنده است، در این شرایط باید با کمک یکدیگر همه سنگ‌ها را از سر راه توسعه برداریم. در این راه نیازمند یاری و مساعدت کسانی هستیم که در سرمایه‌گذاری تلاش و تجربه دارند.

شریعتمداری در ادامه گفت: اگر این گره‌های موجود بر سر راه توسعه فعالیت‌های اقتصادی را شناخته و از سر راه برداریم، به جایگاه مطلوبی دست خواهیم یافت.

روند دولت خاتمی در ایجاد زیرساخت‌های توسعه سال‌ها متوقف شد

وی افزود: شاید در سال ۷۶ یک بار روندی را در ایجاد زیرساخت‌های توسعه آغاز کردیم و نیز روندی را در دولت خاتمی برای برداشتن مقررات زاید آغاز کردیم، اما طی سال‌ها این مهم به دلایلی متوقف شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که در حال حاضر روند رو به رشدی را طی می‌کنیم و موفق بوده‌ایم، اظهار کرد: رشد اقتصادی منفی شش درصدی در دو سال متوالی به مثبت شدن گرایید به گونه‌ای که در سال اول دولت فعلی رشد سه درصدی و در پنج ماهه ابتدای امسال رشد ۴.۴ درصدی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات نیز رشد مثبت آغاز شد و اقتصاد استان نیز روند صعودی خود را ادامه داد.

شریعتمداری گفت: رتبه ایران در رنکینگ فضای کسب و کار جهانی ۱۵۲ شد، سپس با تلاش‌های صورت گرفته این رقم به ۱۱۳ رسید.

وی با بیان اینکه روند اجرای مقررات برای ثبت شرکت، جلب سرمایه، ردیف اعتبار و امثال اینها طولانی است، افزود: پروسه اداری سنگین و عملیات بروکراتیک سخت است.