معاون اول رییس جمهور نبود اشتغال را علت مهاجرت روستاییان به شهر دانست و گفت:،مهاجرت آسیب های اجتماعی چون اعتیاد ، حاشیه نشینی و طلاق را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرورنیوز، اسحاق جهانگیری در آیین اختتامیه سومین همایش ملی توسعه روستا و عشایر ، یکی از مهمترین رویکرد اقتصاد مقاومتی عدالتی بودن اقتصاد عنوان کرد.

 وی افزود : اگر بخواهیم عدالت در روستا را تفسیر کنیم مهمترین شاخص آن ایجاد تعادل در شهر و روستا است.

جهانگیری اظهار داشت: با بررسی عملکرد برنامه ها و سیاست باید دید چقدر در بخش زندگی شهری و روستایی تعادل ایجاد شده این

عدالت إیجاب می کند روستا قربانی توسعه شهر و صنعت نشود. 

معاون اول رییس جمهور یادآور شد: ایران ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان دارد، اما ایران با این استعداد ها، کمبودها و محدودیت هایی دارد که یکی از آنها خطر فرسایش منابع طبیعی است و آب از مهمترین منابع طبیعی است که از این بخش با کمبود منابع مواجه هستیم.

وی ادامه داد: آب مهمترین مسئله امروز و فردای ایران و جهان است و حتما در یک شرایط بحران آب در برخی مناطق مهم کشور قرار داریم. 

جهانگیری خاطرنشان کرد: باید مصرف آب کشور را طوری مدیریت کنیم که مطمئن باشیم آینده کشور آسیبی نبیند. 

معاون اول رییس جمهور اقتصاد مقاومتی را راهکار مقابله با همه توطئه هایی عنوان کرد که در جهان علیه ایران دارد طراحی می شود و دولت باور دارد باید با آن مقابله کند.

وی روستاها و عشایر را محور اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اشتغال زایی، کارآفرینی و مبارزه با تهدید بیکاری یکی از دغدغه های اصلی مسئولان است و درعین حال، جمعیت جوان جویای کار زیاد است راهی برای ایجاد اشتغال جز سرمایه گذاری و تولید وجود ندارد.

وی افزود: با تکیه بر ظرفیت های داخل کشور می توان برای کل جوانان اشتغال ایجاد کرد.

جهانگیری تصریح کرد: کارخانه های بزرگ مشکل بیکاری را حل نمی کند با صنایع کوچک و متوسط این کار امکان پذیر است. 

وی با بیان اینکه روستا کانون مسائل اجتماعی کشور است؛ گفت: مشارکت شهروندان در جامعه و امید اجتماعی و همبستگی همه در روستا رقم می خورد.

جهانگیری آسیبهای اجتماعی را در صورت عدم کنترل موجب تبدیل بحران شدن دانست و ادامه داد: یکی از این آسیب ها مهاجرت است چون کار در روستا نیست مردم فکر می کنند در شهر می توانند اشتغال داشته باشند؛ مهاجرت به شهر حاشیه نشینی، اعتیاد و طلاق را به خود به همراه دارد.