ایزدی: دیپلماسی عمومی از ابزارهای ارتقای قدرت نرم در هر کشور است و می تواند جایگاه جمهوری اسلامی را در اذهان عمومی ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، فوآد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از نشست خبری با عنوان نقد برنامه ششم توسعه با اشاره به اشکالات برنامه ششم توسعه گفت: در ماده سی‌ام این برنامه قانون اساسی کشور لغو شده است. در این ماده آورده شده "دستگاه‌های اجرایی نیروهای مسلح مکلف‌‌ هستند تمامی اقدامات خود را با هماهنگی وزارت امورخارجه انجام دهند" در قانون اساسی ما نیروهای مسلح زیرمجموعه فرماندهی کل قوا هستند این ماده استقلال نیروهای مسلح را از بین می‌برد.

وی در ادامه افزود: در این حدود 37 سال پس از انقلاب نیروهای مسلح تحت فرمان و رهبری فرماندهی معظم کل قوا بوده‌اند. شاید افرادی که این متن را نوشته‌اند با قانون اساسی کشور آشنا نبودند.

وی ادامه داد: ریاست جمهوری در پیام نوروزی خود از برجام 2 و 3 گفته‌اند که رهبری این موضوع را نقد کردند. برجام الگوی جذابی برای دشمنان ایران است و می‌خواهند به وسیله آن اهرم‌های قدرت کشور را از بین ببرند قدرت‌هایی مثل هسته‌ای، نفوذ منطقه‌ای و قدرت نرم کشور.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: برجام 2 و 3 می‌خواست همان کاری را که برجام 1 با مسئله هسته‌ای کرد با سایر اهرم‌های قدرت کشور بکند. برجامی که امتیازهای زیادی از ما گرفت و امتیازهای بسیار کمی روی کاغذ به ما داد.

ایزدی با اشاره به بحث حقوق بشر در برنامه ششم توسعه گفت: در این 37 سال موضوع حقوق بشر ابزاری برای لفاظی در دست کشورهای دشمن بوده است که خود بزرگترین نقض کننده آن هستند. پس بحث موظف بودن کشور ما به پاسخگویی به کشورهای دیگر در زمینه حقوق بشر امری اشتباه است.

این کارشناس مسائل سیاسی با مقایسه برنامه پنجم و ششم توسعه ادامه داد: برنامه قبلی بسیار هماهنگ‌تر با قانون اساسی کشور بود. ای کاش نگارنده‌های برنامه ششم توسعه تنها بخش‌هایی از سیاست خارجه قانون اساسی را مطالعه می‌کردند.

ایزدی در پایان خاطر نشان کرد: نکته مثبت برنامه ششم توسعه بحث دیپلماسی عمومی است و تاکنون در برنامه های توسعه به آن اشاره ای نشده بود. دیپلماسی عمومی از ابزارهای ارتقای قدرت نرم در هر کشور است و می تواند جایگاه جمهوری اسلامی را در اذهان عمومی ارتقا دهد.