وارطان آرامیان وزیر داریی ارمنستان در دیدار سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ایروان همکاری دو کشور در اجرای مشترک طرح های بزرگ و افزایش ارزش روابط اقتصادی از سطح 3 میلیون و 250 هزار دلار کنونی را خواستار شد.

به گزارش مرور نیوز، آرامیان و سجادی در این دیدار راهکارهای شتاب بخشی برای افزایش هر چه بیشتر حجم مبادلات تجاری و همکاری های دو کشور برای نوسازی نظام دارایی را بررسی کردند.

سایت وزارت دارایی ارمنستان روز سه شنبه نوشت: آرامیان با تأکید بر اهمیت گسترش روابط اقتصادی گفت که وضعیت کنونی ارزش روابط با امکانات و توان دو کشور مطابقت نمی کند، زیرا سرمایه گذاری های دو جانبه کم است.

وی افزود: اکنون سهم ایران از ارزش روابط اقتصادی سه میلیون دلار و ارمنستان 250 هزار دلار است که نشان می دهد دو کشور باید برای افزایش هر چه بیشتر آن تلاش و برنامه ریزی کنند.

وزیر دارایی ارمنستان ابراز اطمینان کرد که حجم مبادلات تجاری را می توان با اجرای طرح های بزرگ که پیش از این با مانع تحریم های ضدایرانی مواجه بود، افزایش داد.

آرامیان در باره این همکاری ها گفت: در زمان حاضر طرح انرژی فعال است، اما در عرصه های دیگر نیز دورنمای خوبی وجود دارد و می توان به گذرگاه شمال و جنوب، ساخت کشتارگاهها و زیرساخت های صنعتی اشاره کرد که اجرای آنها با سرمایه گذاری های خصوصی و دولتی ممکن خواهد بود. 

وی در ادامه اظهار کرد: تحریم ها علیه کشورهای همسایه بر ارمنستان نیز تأثیر می گذارد و این مساله را همیشه به شرکای خود یادآور شده ایم، ولی اکنون وضعیت تغییر یافته است. خرسندیم ایران روابط اقتصادی خود را با کشورهای دیگر احیا می کند و اطمینان داریم با تلاش های مشترک می توانیم به شاخص های بالاتری دست یابیم.

آرامیان همچنین گفت: ایروان همواره در عرصه بین المللی از طرح های تهران حمایت کرده است، زیرا رشد اقتصادی ایران برای ارمنستان هم پیامدهای مثبتی دارد.

سجادی سفیر ایران نیز در این دیدار ضمن تبریک به آرامیان برای بر عهده گرفتن مسئولیت اداره وزارت دارایی ارمنستان، گفت: براساس مذاکرات انجام شده قبلی، زمینه های افزایش روابط و همکاری های دوجانبه و همچنین آشنایی با فعالیت واحدهای مختلف و تغییرات بانکی و گمرکی فراهم شده است.

سفیر ایران در این مذاکرات به افق گسترش همکاری های دوجانبه در زمینه بیمه، دورنمای افتتاح شعبه های جدید بانک ملت در ارمنستان و همکاری ها در عرصه دارایی بین المللی اشاره کرد.

 سجادی و آرامیان در مذاکرات خود همچنین بر اهمیت همکاری های گسترده تر و موثرتر اتاق های تجاری و صنعتی دو کشور تأکید کردند. 

ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.