عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی گفت: نظارت استصوابی در طول چهار ساله نمایندگی نمایندگان مجلس از ابتدای نظام جمهوری اسلامی وجود داشته و چیز جدیدی نیست.

پس از آنکه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد بر اساس ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبر ایران، شورای نگهبان از این پس بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت مستمر نظارت خواهد داشت، این مساله مطرح شد که مصوبه جدید با طرح استفساریه نمایندگان در مورد عدم امکان رد یک نامزد پس از پیروزی در انتخابات در تضاد است یا خیر. در این رابطه ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد، در پاسخ به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: آنچه در متن طرح استفساریه مصوب نمایندگان آمده قدرت اجرایی دارد اما نظارت مستمر شورای نگهبان تا پایان دوره نمایندگی یک نماینده قدرت اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: نظارت مستمر و استصوابی شورای نگهبان بر اعمال نمایندگان مجلس در طول دوره نمایندگی‌شان چیز جدیدی نیست و از بعد از انقلاب همیشه وجود داشته است. طبق این قانون شورای نگهبان بر کار منتخبان ملت در مجلس نظارت دارد اما زمانی می‌تواند اعمال قدرت کند که افراد بخواهند دوباره کاندید انتخابات مجلس شوند.

ابوترابی در توضیح طرح استفساریه اظهار داشت: طبق این مصوبه شورای نگهبان تا زمانی که صحت انتخابات برگزار شده را تایید نکرده است می‌تواند در مورد صلاحیت کاندیداها نظر بدهد اما پس از آن دیگر امکان اعلان نظر ندارد. اینجا مرز اعمال نظارت شورای نگهبان تمام می‌شود اما نظارت تا پایان چهار سال یک نماینده ادامه دارد.