رقابت تهران و آنکارا بر سر موصل؟/اصرار ترکیه برای حضور در عملیات‌موصل/مخالفت عراق/آنکارا نگران قدرت‌گیری و نفوذ ایران

به گزارش مرورنیوز، به‌ نظر می‌رسد ترکیه باور دارد که ایران درصدد ایجاد کریدوری زمینی به سوی سواحل مدیترانه از طریق سوریه و لبنان است؛ حضور در موصل کوتاه ترین راه ممکن برای ایران جهت دستیابی به این هدف است.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با انتشار گزارشی با اشاره به تنش اخیر ایجاد‌شده میان ترکیه و عراق بر سر مشارکت یا عدم مشارکت آنکارا در عمایات موصل علیه داعش به علت اصلی این موضوع می‌پردازد.

این خبرگزاری می‌نویسد: «ترکیه می‌گوید که برای مسائل امنیتی خود و به درخواست پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق خواستار پیوستن به این عملیات است در حالی که بغداد مخالف حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک خود می‌باشد. کارشناسان در این‌باره به گمانه‌زنی پرداخته‌اند؛ چرا ترکیه تا این اندازه اصرار به حضور در عملیات موصل دارد؟»

رقابت تهران و آنکارا بر سر موصول؟/اصرار ترکیه برای حضور در عملیات‌موصل/مخالفت عراق/آنکارا نگران قدرت‌گیری و نفوذ بیشتر ایران

«بینالی ییلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه اظهار کرد که نیروهای ترک در حومه موصل مستقر شده‌اند و حمایت زرهی با استفاده از تانک‌ها و بالگردها به درخواست نیروهای پیشمرگه کرد به‌عمل می‌آورند. سخنگوی عملیات فرماندهی ارتش عراق اما این ادعای ترکیه را رد کرد و گفت که ترکیه هیچ‌گونه مشارکتی در عملیات برای آزاد‌سازی نینوا نداشته است. اشاره این مقام به استانی از عراق بوده که موصل پایتخت آن است. در اواخر آن روز «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد که واحد توپخانه‌ای ترکیه ۱۷ تروریست داعشی را از زمان آغاز نبرد‌ها کشته است و چهار جنگنده اف-۱۶ ترکیه در این عملیات شرکت داشته‌اند. در مقابل اما «حیدر‌العبادی» نخست‌وزیر ترکیه به‌طور رسمی هرگونه درخواستی از ترکیه برای مشارکت درعملیات علیه داعش را رد کرده است. او اظهار کرده است که این عملیات بدون ترکیه انجام می‌شود و درباره هرگونه رویارویی نظامی در صورت ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق هشدار داده است. او گفته که این یک تهدید نیست بلکه موضوع بر سر کرامت و شرافت عراق است.»

این خبرگزاری اما در ادامه اشاره می‌کند که «زلمای خلیل‌زاد» سفیر سابق امریکا در عراق و افغانستان و نماینده آن کشور در سازمان ملل متحت موضوع حضور ترکیه در عراق را فراتر از اختلاف میان بغداد و آنکارا می‌بیند. 

او می‌گوید: «جنگ‌های نبایتی در سوریه و عراق باعث ایجاد منازعه ژئوپولیتیک در منطقه میان ترکیه و ایران به‌عنوان دو بازیگر کلیدی شده‌اند که هر یک از شکاف‌های موجود در کشورهای همسایه‌شان درصدد بهره بردن به‌نفع خود می‌باشند. هر دو کشور درصدد افزایش نفوذ خود در عراق و سوریه می‌باشند.»

او در ادامه می‌افزاید: «از نقطه‌نظر آنکارا اختلاف میان بغداد و انکارا بر سر حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق در واقع منازعه میان ترکیه و تسلط ایران بر بغداد است.» خلیل‌زاد معتقد است که ترکیه در واقع نگران افزاش حوزه نفوذ و تاثیرگذاری ایران در عراق، سوریه و مناطق کردنشین ترکیه است. او معتقد است که کنترل اراضی در این مناطق به ایران اجازه قدرت‌گیری بیش‌تر را در منطقه می‌دهد. او معتقد است که علاوه بر سرپانگهداشتن اسد در قدرت توسط ایران، تسلط احتمالی تهران بر زمامداران اقلیم کردستان عراق نیز یکی دیگر از مسائلی است که اسباب نگرانی آنکارا فراهم کرده است. 

اسپوتنیک در ادامه اشاره می‌کند که به‌نظر می‌رسد ترکیه باور دارد که ایران درصدد ایجاد کریدوری زمینی به سوی سواحل مدیترانه از طریق سوریه و لبنان است؛ حضور در موصل کوتاه ترین راه ممکن برای ایران جهت دستیابی به این هدف است. 

این خبرگزاری روس در ادامه اشاره می‌کند که«جاناتان مارکوس» دیپلمات بریتانیایی نیز نظر مشابهی را دارد و می‌گوید: «ترکیه در عراق منافع پیچیده‌ای دارد. از سویی دغدغه‌های استراتژیک معاصر را دارد، موضوع سیاست داخلی مطرح است و همچنین نوستالژی بازگشت به دوران عثمانی که در آن زمان موصل بخشی ازآن امپراتوری بود. ایران و ترکیه به عنوان دو بازیگر کلیدی منطقه‌ای، هر یک تمایل به حفاظت از منافع خود در سوریه و عراق را دارند در نتیجه مشخص است که چرا ترکیه نیروهایش را به سوی عراق و سوریه گسیل داشته است.»

اسپوتنیک اشاره می‌کند که در عین حال کارشناسان معتقدند که یک عامل تاثیرگذار دیگر در تصمیم‌گیری اخیر آنکار موضوع فعالیت‌های پ‌.ک‌.ک و تلاش ترکیه برای جلوگیری از اقدامات تروریستی آن گروه در داخل خاک ترکیه و افزایش حضورش در شمال عراق است. این خبرگزاری همچنین اشاره می‌کند که تامین انرژی ترکیه از طریق اقلیم کردستان عراق نیز سبب می‌شود تا آنکارا پافشاری زیادی بر روی تحکیم موقعیت خود در عراق داشته باشد.