معاون امور بین الملل وزیر خارجه با اشاره به اینکه توانایی علمی در عرصه ای هسته ای از عواملی است که قدرت ها را به میز مذاکره با ایران کشاند، گفت: دانشمندان هسته ای ما اگر توانایی نداشتند چه دلیلی داشت آنها مذاکره کنند، اما دیدند قدرت علمی و دفاعی ایران مهارناپذیر است.

به گزارش مرور نیوز، سید عباس عراقچی روز پنجشنبه در آئین رونمایی از کتاب تروریسم و فضای مجازی در خاورمیانه که در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، افزود که این قدرت را مدیون دانشمندان هسته ای و در راس آن ها شهدای هسته ای هستیم. 
وی خاطرنشان کرد:‌ آنچه داریم و امنیت، عزت و استقلال و دستاوردهایمان به برکت ایثارگری های مردم ایران و فرزندان این مرز و بوم و در راس آنها خون شهیدانی است که برای عزت کشورمان و افتخار ملت جان خود را فدا کردند. 
عراقچی تصریح کرد: افتخار داریم در کشوری زندگی می کنیم که پاسدار آن خون شهیدان است. 
وی با تاکید بر اینکه در مذاکرات هسته ای افتخارات بسیاری کسب شد، اظهار داشت:‌ شش قدرت بزرگ دنیا سال ها در برابر ما ایستاده بودند، در حالیکه در مواقع عادی در مقابل هم بودند، اما تنها موضوعی که با هم متحد شدند در خصوص موضوع هسته ای ایران بود و تاکید داشتند که باید آب سنگین اراک را تعطیل و دستاورهای هسته ای خود را تعطیل کنیم و تهدیدهای مختلفی داشتند اما شعار ما انرژی هسته ای حق مسلم ماست، بود و بر آن پافشاری کردیم. 
وی تصریح کرد: آنها می گفتند غنی سازی نکنید، ولی ما غنی سازی می خواستیم، زیرا نیاز آینده کشورمان است. 
معاون وزیر امور خارجه گفت:‌ در مقطعی آنها ما را تحریم کردند اما حاضر به تعطیلی و تعلیق فعالیت های هسته ای حتی برای یک روز نبودیم که این موضوع را مدیون شهید شهریاری ها هستیم. 
عراقچی تاکید کرد: اجازه نمی دهیم کسی حرف خود را به ما تحمیل کند و برای ما تصمیم بگیرد و بر این اساس حرف زور آنها را نیز نپذیرفتیم. 
وی با تاکید بر اینکه ما باید از حق جهان اسلام دفاع می کردیم، گفت:‌ قطعنامه های مختلف تصویب کردند و تحریم ها را افزایش دادند و سختگیری های زیادی برای نرسیدن تجهیزات به ما کردند و اجازه تحصیل دانشجویان را نمی دادند و با برنامه های سنگین اقتصادی ملت ما را تحت فشار گذاشتند. 
معاون وزیر خارجه گفت: در عین حال آنها مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند. آنها می خواستند غنی سازی متوقف شود، اما ما سیاست های آنها را متوقف کردیم و تصمیم گرفته شد راکتور آب سنگین اراک با مقداری تغییرات ادامه یابد. 
عراقچی ادامه داد: آنها برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را به رسمیت شناختند و پذیرفتند که آب سنگین ادامه یابد و به کشورهای دیگر پیشنهاد همکاری می دهند. 
معاون وزیر خارجه با طرح این سوال که به چه علت کسانی که ما را تحریم کرده بودند، پشت میز مذاکره نشستند و خواسته های ما را تامین کردند، گفت: این کار دیپلمات ها نبود بلکه مردم ایران آنها را وادار کردند و پیروز این میدان مردم ایران هستند. 
عراقچی همچنین تصریح کرد که ملت ایران توانمندی و قدرتی ایجاد کردند که دشمنان چاره ای جز مذاکره نداشته باشند. 
وی افزود: اگر دشمنان ما قادر بودند که تاسیسات هسته ای ما در نطنز و فردو را بمباران کنند، آیا مذاکره می کردند و این امتیازات را می دادند، در حالیکه با چهار موشک اینکار را می کردند، ولی به دلیل توانایی های دفاعی رزمندگان ما در بسیج و سپاه نتوانستند که البته اگر اقدامی می کردند جواب سختی می دیدند. 
معاون وزیر امور خارجه گفت: قدرت دفاعی ایران کاری کرد که فکر حمله به ایران را نکنند که این را مدیون رزمندگانی هستیم که این توانایی دفاعی را ایجاد کردند و مدیون شهید عسگری ها هستیم. 
عراقچی خاطرنشان کرد:‌ ما دیپلمات ها کاری جز اینکه قدرتمان را که مدیون این دانشمندان است، اعلام کنیم، نداشتیم و اگر نبود صبر و تحمل مردم ایران در مقابل تحریم ها و فشارهای اقتصادی، معلوم نبود آن ها پای میز مذاکره بیایند. 
عراقچی با تاکید بر اینکه در حوزه برجام هم مدیون کسانی هستیم که در این کشور فداکاری کردند، گفت: در کتابی که امروز رونمایی شد، به بحث تروریسم پرداخته شده است. 
وی ادامه داد: اهمیت موضوع تروریسم را کسی بیشتر از مردم ایران نمی تواند درک کند. تروریسم خطر بزرگی برای بشریت است و ما یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم بوده و هنوز هم هستیم. 
معاون وزیر امور خارجه گفت: در این مراسم خانواده شهدای ترور داعش و صهیونیست حضور دارند و البته صهیونیست ها بزرگترین تروریست های حاضر هستند. سال ها بر علیه ملت بی دفاع فلسطین به جنایت پرداخته اند و مردم بی دفاع فلسطین را مورد حملات مکرر قرار داده اند که دیروز نمونه جدیدی را رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار دادند و آن فجایعی است که عربستان در یمن انجام می دهد و حمله به یک مراسم ختم که حدود 700 نفر تلفات می دهد همه حرکت های تروریستی است. 
عراقچی افزود:‌ تروریسم در سال های اخیر تحولات جدی پیدا کرده و در زمان اخیر پدید هایی بنام تروریسم مدرن توسط القاعده به وجود آمد و اکنون پدیده تروریسم پسا مدرن توسط داعش به وجود آمده که پسا مدرن تلفیقی از سنت و مدرنیته است که داعش مظهر آن است، زیرا به لحاظ تفکری به شدت عقب مانده ولی به لحاظ استفاده از ابزارهای نوین، بسیار پیشرفته است. 
وی تصریح کرد: تروریست ها از فضای مجازی و سایبری که به شدت پیشرفته است بهره های زیادی برده اند. 
عراقچی گفت: این کتاب محصول یک کار دانشگاهی است که شاهین جوزانی و دکتر دهشیری و من حدود یکسال درباره آن کار کردیم. شناخت پدیده تروریسم و ارتباط آن با فضای مجازی و جذب و آموزش نیرو و تامین مالی ابعاد تروریست و فضایی سایبری و ظرفیت های ایجاد شده توسط آن و استفاده داعش از این فضا از موضوعاتی است که این کتاب به آن می پردازد. 
وی با اشاره به اینکه داعش به طور کاملا استثنایی از امکانات و ظرفیت های اینترنت و فضای مجاز استفاده می کند، گفت:‌ روزهای اول که داعشی ها جنایات وحشیانه می کردند و از آن فیلم می گرفتند و در فضای مجازی می گذاشتند، همه آن را کاری بی خردانه می دانستند ولی اکنون فهمیده شد که بزرگترین کار برای نیروگیری همین کار آنها بود و وحشی گری داعش به لحاظ استفاده از اینترنت بهترین روش جذب نیرو شد. 
پیش از این مراسم سید عباس عراقچی معاون امور بین المللی وزارت امور خارجه در منزل شهید مهدی عسگری شهید مدافع حرم از البرز حضور یافت.