ایران در دریا دست بالا را در مقایسه با سعودی‌ها دارد و عربستان می‌داند که بهای اقدام علیه ایران بسیار بالاست

به گزارش مرور نیوز، سپاه به طور مداوم در حال آماده‌سازی خود برای رویارویی احتمالی با نیروی دریایی قدرتمند آمریکا در منطقه است. در نتیجه می‌توان تصور کرد که سپاه قابلیت مقابله با نیروهای دریایی کوچتر عربستان‌سعودی و متحدان عرب دیگر آن کشور را خواهد داشت.

سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار گزارشی با اشاره به این که ممکن است مانورهای نظامی در مقیاس بزرگ آیا ایران باید از مانور عربستان در خلیج‌فارس بترسد؟/ به این 3 دلیل، نه!عربستان سعودی دلیلی برای نگرانی ایران باشد، اشاره می‌کند که قابلیت‌های عربستان در خلیج فارس و در حوزه تجهیزات نیروی دریایی قابل قیاس با سپاه ایران نیست و ایران در این عرصه دست بالاتر را دارد.

به گزارش مرورنیوز، این سایت می‌نویسد: «نیروهای مسلح عربستان سعودی مانورهای نظامی گسترده‌ای را در خلیج فارس از اوایل ماه اکتبر گذشته آغاز کرده‌اند. القحطانی فرمانده مسئول مانور عربستان گفته است که این مانور تحت عنوان «سپر خلیج فارس‌۱» مانوری است که در خلیج فارس،  تنگه هرمز و دریای عمان برای افزایش آمادگی نیروهای نظامی دریایی و نیروهای ویژ‌ه امنیتی عربستان سعودی جهت حملات هوایی و دریایی و حملات سایبری و دیگر اقدامات نظامی احتمالی عربستان سعودی و چگونگی مقابله با آن‌ها برگزار می‌شود. این اولین باری است که عربستان سعودی، مانوری به این گستردگی را با حضور تمام ناوگانش از جمله ناوچه‌ها و ناوهای لجستیکی برگزار کرده است.»

المانیتور اشاره می‌کند که به محض آغاز این مانور، سپاه با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که ایران مسئول اصلی حفظ امنیت در خلیج فارس است. در این  بیانیه آمده است که این مانور نشانه‌ای آشکار از افزایش تنش و کاهش امنیت‌ در خلیج فارس است. در این بیانیه آمده بود که ناوهای شرکت‌کننده در مانور‌ عربستان سعودی اجازه ورود به آب‌های سرزمینی ایران را ندارند.»

این سایت در ادامه با اشاره به بیانیه سپاه، می‌نویسد: در مقابل عربستان سعودی با پخش فیلم‌‌های تبلیغاتی از مانور در راستای تهدید ایران عمل کرده است. این سایت می‌نویسد: «نیروی دریایی عربستان سعودی تا پیش از این مانوری به این بزرگی را در منطقه برگزار نکرده بود.» 

المانیتور اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد این مانور نشانه‌ای از نگرانی آنان در مورد وضعیت یمن، همسایه جنوبی‌شان باشد؛ جایی که ریاض معتقد است ایران در آن به انصارالله کمک می‌رساند. این سایت در ادامه اشاره می‌کند که مانور ماه فوریه گذشته عربستان سعودی با بیش از دوازده کشور دیگر تحت عنوان مانور «تندر شمال» مقام‌های ایرانی را تا حدی نگران کرد.

با این حال، الماینتور اشاره می‌کند که نیروی دریایی عربستان سعودی قدرت زیادی ندارد مگر آن که عربستان تصمیم به نبرد دریایی علیه ایران نه به تنهایی که با حمایت امارات، کویت و بحرین بگیرد. این سایت اما اشاره می‌کند که چالش‌هایی جدی در مقابل عربستان سعودی در صورت تصمیم به رویارویی جدی با ایران در منطقه قرار دارند: 

نخست آن که نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش هر دو نیروهای دریایی مهمی در منطقه هستند و نیروی دریایی سپاه خلیج فارس و تنگه هرمز را پوشش می‌دهد در حالی که نیروی دریایی ارتش به طور منظم مسئول گشت‌زنی و اقدامات امنیتی در دریای عمان است. قابلیت کمی این نیروها از هر نظری از عربستان سعودی بیشتر است.

درصورت وقوع جنگ دریایی در خلیج فارس، سپاه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر حوزه‌های نفتی و همچنین بنادر اقتصادی و پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی با استفاده از قایق‌های تندرو و موشک‌های زمین به هوا و موشک‌های بالستیک وارد آورد. از سوی دیگر در استان شرقی عربستان سعودی یعنی «قطیف» نیز شیعیان زندگی می‌کنند که ایران می‌تواند از آنان علیه ریاض استفاده کند. در مقابل عربستان سعودی می‌داند که بهای اقدام نظامی علیه بنادر ایران بسیار بالاست.

نکته دیگر آن که سپاه به طور مداوم در حال آماده‌سازی خود برای رویارویی احتمالی با نیروی دریایی قدرتمند آمریکا در منطقه است. در نتیجه می‌توان تصور کرد که سپاه قابلیت مقابله با نیروهای دریایی کوچکتر عربستان‌سعودی و متحدان عرب دیگر آن کشور را خواهد داشت.

نکته سوم آن که در حوزه درگیری نظامی ممکن است تجارت عربستان سعودی که از طریق خلیج فارس صورت می‌گیرد تهدید شود. این در حالی است که ایران می‌تواند تجارت دریایی خود را از طریق سواحل مکران ادامه دهد.

با این حال، المانیتور اشاره می‌کند که این موارد همگی در عرصه نظری هستند و در واقعیت ممکن است وضعیت بسیار متفاوت باشد و در این‌باره می‌نویسد: «ریاض توافق امنیتی و دفاعی دوجانبه با کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس به همراه ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه دارد. سخت بتوان تصور کرد که در صورت درگیری نظامی بین ایران و عربستان سعودی امریکا در این‌باره مداخله‌ای نکند. منافع اسراتژیک و ژئوپولیتیک همه بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در خلیج فارس و تنگه هرمز در هم تنیده است و در صورت وقوع جنگ می‌توان بازی با حاصل جمع صفر را پیش‌بینی کرد.»