عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله مهدوی کنی اسلام شناس اصیل و برگرفته از مکتب جامع حضرت امام(ره) بود که فقه حکومتی در اندیشه این بزرگ مرد و اسلام شناس با رویکرد عملی و نظری دیده می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله عباس کعبی در همایش فقه حکومتی همراه با تجلیل از سه دهه تلاش علمی آیت الله مهدوی کنی درقم ،گفت: مرحوم آیت الله مهدوی کنی حق بزرگی به گردن انقلاب و نظام دارد و یکی از ویژگی های مهم ایشان اسلام شناسی اصیل و برگرفته از مکتب امام است که در اندیشه و عمل این بزرگوار ظهور و بروز داشت.

وی با بیان این که یکی از ابعاد تبلور یافته در فقه حکومتی، فقه رفتار سیاسی است، گفت: این مسأله ای است که ما امروز به آن نیاز داریم و اتفاقا در کلام مرحوم آیت الله مهدوی نیز متبلور بود.

وی ادامه داد: اثری از میراث فقه رفتار سیاسی آیت الله مهدوی کنی در سال 90 با عنوان منشور اصولگرایی منتشر شد که جنبه نظری داشت و با مبانی و عدله فقهی مطرح شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دغدغه های آیت الله مهدوی کنی در حفظ نظام، تصریح کرد: برای حفظ و تداوم نظام اسلامی که به رفتار  گروه‌های خانواده انقلاب بستگی دارد، باید با عزم و اراده ای ملی بر پایه باورها و ارزش های اسلامی با محوریت روحانیت پشت سر ولایت بایستیم تا بتوانیم این نظام را صیانت کنیم. 

کعبی با بیان این که محور بعدی فقه حکومتی مدیریت جهادی است، ابراز کرد: تولید قدرت و به کارگیری آن در جهت مصلحت اسلام و مسلمین در مقابل دشمنان اسلام و تحت نظارت رهبری با کفایت است که باعث اقامه دین می‌شود و عنصر دیگر رفتار سیاسی پیوند امامت و امت در مسیر تحقق اهداف و وظایف و کشاندن ملت به صحنه است.

وی با بیان این که منشور اصول گرایی در کنار بایدها، نبایدهایی نیز دارد، خاطرنشان کرد: منشور اصول گرایی که از  معارف اسلامی و اندیشه های فقهی گرفته شده و مبانی آن اصول اسلام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی، خط امام و ولایت فقیه است که آیت الله مهدوی کنی نبایدهایی را در آن ترسیم کردند که مهم ترین آنها نافرمانی صریح، ضمنی و پنهانی از تدابیر رهبری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به یکی دیگر از نبایدهای منشور اصول گرایی افزود: ایشان تأکید زیادی به روی کار نیامدن سرمایه انسانی ناکارآمد و به کار نگرفتن افراد فاقد تعهد و تخصص داشتند و معتقد بودند نیروی انسانی باید مؤمن و انقلابی باشند که ویژگی کادرهای نظام است، چرا که اسلام جای مسامحه کاری نیست و نباید افراد سکولار در مناصب بالا قرار بگیرند.