نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که صالحی امیری نگاه کاملا باز و قانومداری به حوزه فرهنگ دارد. او با مدیریت امروز آشناست و می‌تواند نقش تعادل‌بخشی در حوزه فرهنگ داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی رئیس دولت یازدهم برای پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز‌های گذشته دوبار در مجلس حاضر شده و با اعضای کمیته فرهنگی فراکسیون امید و همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس جلسات مشترک داشته و دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را مطرح کرده است.

حجت‌الاسلام احمد مازنی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) که در هر دو جلسه حضور داشته با مثبت ارزیابی کردن این جلسات گفت: ایشان در هر دو جلسه فرا‌تر از انتظار ظاهر شدند و به‌نظر می‌رسد از لحاظ علمی و به لحاظ مدیریت؛ توان اداره این وزارتخانه را دارند و از ظرفیت لازم برخوردار هستند.

 وی درباره مسائل مطرح شده در این جلسات؛ گفت: یکی از مسائل مطرح شده تعادل در اجرای برنامه‌های فرهنگی بود. در حوزه فرهنگ انتظار می‌رود بین برنامه‌های مختلف فرهنگی در قالب‌های مختلف یک تعادل برقرار شود که هم نیاز فرهنگی و هم نیاز اجتماعی را دربرگیرد تا برنامه‌های فرهنگی به یک جهت خاص کشیده نشود و تعادل براساس قانون و شرع رعایت شود که آقای صالحی امیری کاملا این مسئله را قبول داشت.

 مازنی افزود: مسئله دیگری که مطرح شد این بود که در مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری؛ افرادی خارج از این حوزه مداخلاتی می‌کنند که درست نیست و ما از ایشان خواستیم این مداخلات و اظهارنظر‌ها به سمتی نرود که باعث تعطیل شدن برنامه‌های فرهنگی شود.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: دکتر صالحی امیری تاکید داشتند مرزهایی که برای صدور مجوز و اجرای برنامه‌های فرهنگی باید رعایت شود شامل دو بخش است: یکی شریعت است که قبل از قانونگذاری و در حوزه‌های علمیه تبیین می‌شود و مرز دیگر قانون که وقتی مجلس تصویب کرد همه باید تمکین کنند و نمی‌تواند تغییر کند.

 مازنی درباره احتمال تغییر مدیران و اصلاح ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آمدن صالحی امیری گفت: درباره مدیران و اشخاص صحبتی نشد بلکه درباره عدم تناسب ساختار و سازمان با ماموریت‌های وزارت ارشاد نکاتی مطرح شد زیر هم‌اکنون در وزارت ارشاد برخی از حوزه‌ها خیلی وسیع  و برخی حوزه‌ها خیلی کوچک دیده شده است درحالیکه باید این تعادل در ساختار دیده شود اما اینکه ایشان بتوانند در فرصت چند ماهه به این مسئله بپردازند؛ تردید دارم.

 وی ادامه داد: صالحی امیری دو برنامه و نگاه پروژه‌ای برای چند ماه آینده دارند. ایشان یک نگاه و برنامه پروسه‌ای برای چهار سال آینده دولت دارند از این رو قصد دارند سنگ بنای یک برنامه ۵ ساله را بگذارند.

 مازنی افزود: دیگر مسئله‌ای که مطرح شد؛ بحث نظارت مجلس و پاسخگو بودن است. البته در این رابطه از رئیس‌جمهور گلایه داریم زیرا باید قبل از معرفی کاندیدای وزارتخانه با فراکسیون امید مشورت می‌شد اما این کار نشد با این حال آقای صالحی امیری تاکید داشتند که در هر مرحله باید با مجلس مشورت شود و تعامل مستمر داشته باشیم و هر وقت مجلس بخواهد ما حاضر به حضور در جلسات و پاسخگویی هستیم.

 مازنی افزود: چشم‌انداز حضور صالحی امیری در بخش فرهنگی بسیار مثبت است. ایشان فرهنگ را کاملا می‌شناسد و روی آن مطالعه دارد. همچنین با مدیریت امروز آشناست و نگاه باز و هماهنگی نیز با سایر نهادهای فرهنگی دارد لذا می‌تواند نقش تعادل‌بخشی را در حوزه فرهنگ اجرایی کند.