وزیر امور خارجه با بیان اینکه سیاست خارجی توانسته با طراحی، شرایط مقدمات جذب سرمایه گذاری را در کشور فراهم کند، گفت: برداشتن موانع از مقابل راه پیشرفت کشور دستاورد اولیه وزارت امور خارجه محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرورنیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس مبنی برعلت دم فعالیت سفارت خانه ها در حوزه های اقتصادی و سیاسی ، این مطالب را عنوان کرد.

وی ادامه داد: وزارت خارجه و سیاست خارجی باید به جای ایجاد هزینه، کمک‌ کار توسعه و یار و یاور تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور باشد؛ سابقه کار هم نشان داده که در این حوزه توانستیم شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری در کشور فراهم سازیم.

ظریف با بیان اینکه وزارت امور خارجه در دولت یازدهم وظیفه خود را مددکار و یار پیشرفت اقتصادی دولت تعریف کرده است، اظهار داشت: البته پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب، وزارت امور خارجه هدف خود را بر مبنای پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه سیاست وزارت خارجه در دولت یازدهم محقق ساختن اقتصاد مقاومتی است گفت: در داخل کشور دیدگاه مشترکی در این باره که فعالیت های اقتصادی خارجی در یک فرد یا دستگاه متمرکز شود وجود ندارد.

وی یکی از معیارهای انتخاب سفیر را میزان فعالیت آنان در توسعه اقتصادی برشمرد و گفت: همچنین وزارت خارجه برای پیشبرد سیاست اقتصادی کشور و تبدیل نگاه سیاسی امنیتی غالب بر دستگاه وزارت خارجه به فرهنگ توسعه پیشرفت دست به انجام کارهایی زده است.

ظریف خاطرنشان کرد: بر همین اساس در دانشکده وزارت خارجه دانشجویانی در رشته دیپلماسی اقتصادی جذب کرده ایم که در آینده کارشناسان حوزه اقتصادی دیپلماسی خواهند شد؛ علاوه بر این چند مشکل را آسیب شناسی کردیم که یکی از آنها مربوط به نگرانی های سفرا از متهم شدن به فساد های اقتصادی در فعالیت های اقتصادی خارج از کشور است.

وی ادامه داد: بحث دیگر مربوط به مسئولیت پیگیری مسائل اقتصادی در حوزه خارجی است که آن را به قائم مقام وزارت خارجه واگذار کردیم و خود من نیز در سفرهای خارجی ضمن همراه داشتن بخش خصوصی پیگیر نیازهای اقتصادی کشور هستم.

ظریف عمده محور مذاکرات خارجی خود در حوزه اقتصاد را تلاش برای محقق ساختن اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: بحث افزایش صادرات غیرنفتی و ورود سرمایه ها و فناوریهای خارجی از کشورهای هدف تاکنون انجام شده است.

وی اضافه کرد: با این حال متاسفانه در داخل کشور دیدگاه مشترکی در مورد اینکه فعالیت های اقتصادی و خارجی در یک حوزه متمرکز شود وجود ندارد.

در پایان پورابراهیمی با این شرط که وزارت خارجه باید برنامه تحولات ساختاری در این وزارتخانه را در دستور کار قرار دهد و سه ماه دیگر گزارش آن را به کمیسیون اقتصادی دهد اعلام کرد که از پاسخ های ظریف قانع شده است.