عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزیر در حوزه نظارت فرهنگی؛ بر مدار قانون و احیای عدالت حرکت خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا تابش در نشست علنی امروز (سه شنبه 11 آبان) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی بر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از رئیس مجلس درخواست می‌کنم از تریبون مجلس که خانه امید مردم است به مسئله تهمت‌ها و حرف‌هایی که از این تریبون زده شد رسیدگی کنند. متأسفانه تهمت‌ها و حرف‌هایی زده شد و نامه‌ای از سوی سید حسین نقوی حسینی و مجتبی ذوالنور ارائه و بخش‌هایی از آن قرائت شد که از سوی رئیس مجلس باید پیگیری شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر طبقه‌بندی خاصی بین نمایندگان وجود ندارد این نامه بین همه باید منتشر شود، افزود: پس از انتشار نامه مذکور نمایندگان باید قضاوت کنند و پس از آن تصمیم‌گیری و به وزیر مورد نظر خود رأی دهند.

وی در خصوص اهداف وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: رواج فرهنگ و هنر اسلامی، رشد فضائل اخلاقی، استقلال فرهنگی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل مختلف از جمله اهداف این وزارتخانه است که با توجه به سبقه فرهنگی و گستردگی این حوزه و انتظارات مردم و مسئولان مهمترین ویژگی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی است.

تابش با بیان اینکه رسالت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخت جریان های موثر فرهنگی در جامعه و تأثیرگذاری بر آنها و برنامه‌ریزی فرهنگی با تکیه بر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ و تمدن دیرپای ایرانی است، گفت: مرور برنامه‌های صالحی امیری نشان از شناخت وی از این موضع و آشنایی با ساختارها و قوانینی است که باید متأثر از آنها در حوزه فرهنگ برنامه‌ریزی کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری برنامه تقدیمی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در برنامه‌های ایشان به تشریح ساختار نهاد فرهنگ پرداخته شده و توجه به مبانی نظری فرهنگی که متأثر از اندیشه‌های فرهنگی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری است به اهتمام تحقق اهداف برنامه‌های کلان فرهنگی توسط نهادهای حاکمیتی از جمله مجلس شورای اسلامی باید وضع شود تعامل و هماهنگی با دستگاه‌های فرهنگی و همچنین نهادهای صنفی و مردمی جزو تکلیف رفیع خویش برای تعالی فرهنگ و هنر کشور دانسته‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه نظارت فرهنگی؛ حرکت بر مدار قانون و احیای عدالت سرلوحه کار وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است. امنیت خلاقان و فعالان هنر و فرهنگ را محترم شمردند نه تنها امنیت دولت، همچنین در زمینه سیاست‌های حمایتی بر عدالت و پرهیز از اعمال سلیقه تکیه کردند. برای صیانت از فرهنگ ملی و دینی و توسعه زیرساخت‌های مدیریت فرهنگی و موارد و مسائل دیگر اعلام کردند و موضع گرفتند که در قبال آنها متعهد خواهند بود.

تابش یادآور شد: یکی از ضعف‌های منتقدین وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت در حوزه امنیتی قلمداد شده در صورتی که فعالیت ایشان در حوزه امنیتی نقطه مثبتی است، کسی که پیشینه کار فرهنگی داشته باشد اما به امنیت نگاه فرهنگی کند می‌تواند در این حوزه مدافع فرهنگ و نخبگان فرهنگی باشد.در واقع یکی از دغدغه‌های هنرمندان امنیت فرهنگی است. نیرویی که گلوگاه‌ها و تنگناهای امنیتی را به خوبی می‌شناسد و اشراف کامل بر گذرگاه‌ها و محدودیت‌های این عرصه دارد می‌تواند آرامش فرهنگی بیشتری ایجاد کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم ادامه داد: کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند زیربنای توسعه فرهنگی و اجتماعی، سیاسی کشور را رقم می‌زنند بنابراین به اندازه سهم خود باید معیشت و امنیت آنها را تأمین کند و با فراغ بال بتوانند آفرینش‌های فرهنگی و هنری خود را داشته باشند.

وی با بیان اینکه سرمایه فرهنگ و هنر اصلاح‌گری است، گفت: رئیس جمهور شخصیتی را به مجلس معرفی کردند که اهل ذوق ، شعر، تحقیق و پژوهش، کتاب‌شناس، علاقمند به موسیقی است. همچنین فردی با ویژگی‌های فروتنی، تواضع، ادب و بردباری است، در حقیقت کار وزیر فرهنگ در این وزارتخانه تنها یک کار اداری و اقتصادی نیست. در واقع مسئول تأمین امنیت نظر فرهنگیان، هنرمندان و اهل هنر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیدرضا صالحی امیری با داشتن سابقه کاری در کتابخانه ملی و تحولاتی که در این عرصه ایجاد کردند این اطمینان وجود دارد که ایشان هم با رأی اعتماد بالای نمایندگان روبرو خواهد شد و همچنین متعهد خواهند بود وعده‌هایی که به مجلسیان دادند را به منصه ظهور برسانند.

گفتنی است دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد تابش گفت: طبقه‌بندی خاصی بین نمایندگان وجود ندارد و نامه مذکور نیز در شبکه های اینترنتی وجود دارد.