نماینده سؤال‌کننده از وزیر امورخارجه مشروط به اینکه ظریف برنامه جامع دیپلماسی اقتصادی را تا سه ماه آینده ارائه دهد، از پاسخ‌های وی قانع شد و به این ترتیب سؤال به رأی گذاشته نشد.ز

به گزارش مرورنیوز، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، سؤال ملی محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره علت عدم فعالیت‌ وزارت خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی مطرح شد.

نماینده سؤال‌کننده در سؤال خود از وزیر امور خارجه، به بی‌تحرکی سفرای ایران در عرصه دیپلماسی اقتصادی در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد، اشاره کرد و درباره جایگاه وزارت خارجه در دیپلماسی اقتصادی در چنین شرایطی، از ظریف سؤال کرد.

پورابراهیمی در بخش دیگری از سؤال خود به رویکرد امنیتی و سیاسی سفرا و فراموش شدن رویکرد اقتصادی در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خارجی ایران اشاره کرد و با ذکر نمونه‌هایی از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و کره جنوبی، به تلاش کشورهای غربی و شرقی برای گسترش دیپلماسی اقتصادی پرداخت.

وزیر امور خارجه نیز در پاسخ به نماینده سؤال‌کننده مردم کرمان و راور، به ایجاد رشته اقتصادی در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: رویکرد حاکم بر وزارت امور خارجه به دلیل شرایط جنگ تحمیلی و تحریم‌های اعمال شده، رویکرد سیاسی و امنیتی بوده که در حال حاضر در حال تلاش برای تغییر این رویکرد به اقتصادی هستیم.

ظریف، رفع موانع جذب سرمایه را از مهمترین دستاوردهای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: در استخدام‌هایی که امسال خواهیم داشت، کارشناسان اقتصادی از جمله اولویت‌ها خواهند بود.

در نهایت پورابراهیمی مشروط به اینکه ظریف برنامه جامع دیپلماسی اقتصادی را تا سه ماه آینده ارائه دهد، از پاسخ‌های وی قانع شد و به این ترتیب سؤال به رأی گذاشته نشد.