نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در روز ۱۳ آبان، سه واقعه مهم در سال‌های مختلف رخ داد، گفت: ما باید این روز را گرامی بداریم و هر ساله مراسم آن را با شکوه برگزار کنیم.

به گزارش مرور نیوز، اسماعیل کوثری در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ضمن گرامیداشت روز ۱۳ آبان اظهار کرد: در ۱۳ آبان سال ۴۳ امام (ره) بازداشت شد و ایشان را به ترکیه تبعید کردند. امام (ره) بیش از ۱۰ ماه در آنجا تبعید بودند و بعد از آن به شهر عراق و شهر نجف تبعید شد و ۱۴ سال آنجا بودند و با پیروزی انقلاب اسلامی، سربلند و با افتخار به کشور بازگشتند.


وی با بیان اینکه تبعیدهای سالهای ۴۲ و ۴۳  امام(ره) به خاطر مواضع ایشان بر علیه استکبار جهانی، به خصوص کاپیتولاسیون شکل گرفت، تصریح کرد: مسئولان وقت به جای اینکه از امام تقدیر و تشکر کنند، به دلیل آنکه سرشان در آخور استکبار بود، امام را بر نتافتند و ایشان را تبعید کردند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ۱۳ آبان سال ۵۷، در جلوی دانشگاه تهران در تظاهراتی که علیه طاغوت شده بود، به دستور مسئولان بالاتر، دانش آموزان را به رگبار بستند و ۵۶ نفر از آنان را به شهادت رساندند و اگر درب دانشگاه را باز نمی‎کردند، تعداد شهدا بیش از اینها می‎شد.

کوثری همچنین گفت: در۱۳ آبان سال ۵۸ و با پیروزی انقلاب اسلامی، دانشجویان پیرو خط امام بدون اینکه با کسی هماهنگ کنند، با دلیل قوی و برخاسته از این مهم که در داخل سفارت آمریکا توطئه‎هایی را علیه انقلاب طراحی می‎کردند، سفارت آمریکا را تسخیر کردند.

وی با اشاره به اینکه از فردای انقلاب اسلامی توطئه‎های دشمنان عملیاتی شد، اظهار کرد: در این راستا نیروهای مخالف انقلاب را در نقاط مرزی کشور مسلح کردند و خلق بلوچ و ترکمن را بوجود آوردند و به جان بچه‎های انقلاب انداختند. بعد از مدتی هم که دیدند نمی توانند، نتیجه بگیرند، ترور بچه‎های انقلاب را شروع کردند.

این فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: استاد مطهری و فرمانده ارتش را ترور کردند، همه این‌ها بعد از اینکه دانشجویان خط امام لانه جاسوسی را تسخیر کردند و اسناد آن بیرون آمد، مشخص شد با طراحی آنها بود.

کوثری یادآور شد: قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۷ روزانه ۶.۵ میلیون بشکه نفت تولید می‎کردیم که ۰.۵ میلیون مصرف داخل بود. از درآمد نفت حاصل از آن تنها ۱۶ درصد به ما می‎رسید که حتی این سهم ۱۶ درصد را نیز کشور های دیگر برای ما تصمیم می گرفتند، چگونه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: آنها مشخص می‎کردند چه چیزهایی بخریم که بیشتر هم سلاح و تجهیزات نظامی بود. ما به تربیت دانشجو نیاز داشتیم ولی تا چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در خود تهران که پایتخت بود، پزشکان اهل بنگلادش و یا هند بودند؛ لذا با برنامه‎ریزی انقلاب نه تنها نیاز خود را تامین کردیم بلکه پزشک های توانمندی ایجاد کردیم که به کشورهای دیگر نیز صادر کردیم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‎ها نمی‎خواستند دست از این کشور بکشند، گفت: آمریکا روزانه به ۲۰ تا ۲۲ میلیون بشکه نفت نیاز دارد که چرخ صعنتش بچرخد؛ یک سوم این مقدار را خودشان تولید می‎کند و دو سوم مابقی را از کشورهای نفت خیز می‎برند.

کوثری تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دلیل نیازی که به نفت دارند، از ایران، عراق عربستان و کویت که دو سوم انرژی فسیلی دنیا را دارا هستند، دست نمی کشند. آنها می‎خواهند منطقه را به صورتی نگه دارند که به نفع خودشان باشد.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها وحشت داشتند و می‎ترسیدن انقلاب به سایر کشورها منتقل شود، از آن بیم داشتند که کارخانه‎های آمریکایی از کار بیفتد.

این فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه قبل از انقلاب ۵۰ تا ۸۰ هزار نیروی مستشار آمریکایی در این کشور بود، اظهار کرد: آنها اینجا حاکمیت مطلق داشتند و ملت ایران آنها را با شدیدترین وضع از کشور بیرون کردند.

کوثری به بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: آنها با بیداری اسلامی به وحشت افتادند و احساس کردند که باید از منطقه خارج شوند؛ بر این اساس هر روز یک جنگ به راه انداختند.

وی بیان کرد: در زمان تسخیر لانه جاسوسی، شاه به اسم درمان به آمریکا رفته بود. ملت می‎خواستند که شاه در ایران محاکمه شود ولی این کار را نکردند. همچنین مردم می گفتند، پولی که توسط آمریکا  بلوکه شده که مقدار آن ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود، به کشور پس داده شود ولی این کار را نیز انجام ندادند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به دنبال حرکت انقلابی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا که انقلاب دوم نیز نامیده می‌شود، این روز را به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری کرد؛ لذا ما باید این روز را گرامی بداریم و همیشه مراسم آن را بسیار با شکوه برگزار کنیم و یاد و خاطره دانشجویان عزیزی که خالصانه کاری کردن کارستان و یک ضربه سنگینی به پیکر استکبار جهانی وارد کردند را گرامی بداریم.

کوثری گفت: زمانی که ۵۳ نفر از آمریکایی‌ها در دست دانشجویان ما بودند. بعد از اینکه بنی صدر رئیس جمهور شد، وزیر امور خارجه برای آزاد کردن این ۵۳ نفر با آمریکایی مذاکره کرد و با آنها توافق رسید.

وی افزود: طبق این توافق قرار شد آمریکایی‌ها به چند مورد عمل کند که مهم‌ترین آن، آزاد کردن پول‌های بلوکه شده ایران بود، ولی آنها تنها ۲.۴ میلیارد دلار از آن مقدار را به ما دادند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: ما از مذاکره نمی‎ترسیم اما باید طرف مقابل را ببینم که آیا به نتیجه مذاکره عمل می‎کنند یا خیر.

سردار کوثری ادامه داد: بعد از انقلاب به فناوری هسته‎ای دست یافتیم و اگر آمریکایی‎ها عصبانی می‎شوند می‌گویند انقلابشان به پیروزی رسیده به خاطر این است که فهمیدند ما به فناوری‌های جدید دسترسی پیدا کردیم و  از محدوده کشورهای جهان سوم خارج شدیم.

 وی با بیان اینکه از مرحله صفر تا صد ساخت سانتریفیوژ را خودمان انجام می‌دهیم، گفت: امروز آی آر هشت را می‎سازیم که دقیقا ۲۰ برابر از آن سانتریفیوژهایی که در مرحله نخست تولید کردیم، قوی‎تر است.