سفیر ایران در مسکو در کانال تلگرامی خود از دعوت رئیس جمهور داغستان از سرمایه گذاران و تجار ایرانی برای فعالیت های اقتصادی و تجاری خبر داد.

به گزارش مرورنیوز ، مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو در کانال تلگرامی خود از دعوت رئیس جمهور داغستان از سرمایه گذاران و تجار ایرانی برای فعالیت های اقتصادی و تجاری خبر داد.

متن کامل یادداشت سفیر ایران در مسکو به این شرح است:

روز گذشته رمضان عبدالطیفوف رئیس جمهوری داغستان میهمان من در سفارت بود. وی با اشاره به روابط فرهنگی عمیق میان این قسمت از خاک روسیه با ایران در طول تاریخ و با اشاره به پروژه های بزرگ اقتصادی که در جمهوری داغستان تعریف شده است، از سرمایه گذاران و تجار ایرانی برای شرکت در این پروژه ها دعوت کرد. رئیس جمهوری داغستان همچنین با ابراز علاقه به بارگیری و تحویل کشتی های ایرانی از بندر "ماخاچ قلعه" از همکاری با استان های ایرانی بسیار استقبال و ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک هنر ایرانی در یک‌ی از موزه های شهر "ماخاچ قلعه" به نمایش در آید و اتاق هنر داغستان نیز در مرکز یکی از استان های ایران افتتاح شود.

دیدار با رییس جمهوری داغستان به دنبال سفر ماه گذشته من به این منطقه از خاک روسیه انجام شد که طی آن من ضمن ملاقات با رییس جمهوری داغستان دیدارهای مختلفی با بخش های تجاری و اقتصادی در ماخاچ قلعه و دربند داشتم. روابط با جمهوری داغستان اهمیت زیادی برای ایران دارد که در این میان توجه به ارتباطات تاریخی نقش مهمی را ایفا می کند، روابطی که بعضا فراموش شده اما می تواند اهمیت و پتانسیل بالای روابط ایران با جنوب روسیه و منطقه قفقاز شمالی را به تصویر بکشد.

جمهوری داغِستان، یکی از ۲۲ جمهوری خودمختار فدراسیون روسیه است که در سواحل غربی دریای خزر و در قسمت شرقی ناحیه قفقاز واقع شده است. مرکز و بزرگترین شهر آن «ماخاچ قلعه» نام دارد که در سواحل دریای خزر بنا شده است. پس از شهر ماخاچ قلعه، شهر «دربند» مهمترین شهر این جمهوری به حساب می‌آید. داغستان دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، مردم داغستان از اقوام مختلف قفقازی هستند که جمعیت اصالتا ایرانی نیز در این منطقه حضور قابل توجهی دارند.

نام داغستان از ترکیب کلمات «داغ» که در زبان‌های ترکی به معنای کوه است و «ستان» که در زبان‌های ایرانی به معنای «جای یا سرزمین» است، اقتباس شده‌است. سرزمین داغستان در قالب «آلبانیای قفقاز» در دوران شاپور اول ساسانی به ایران متصل شد، در آن دوران آثار و اماکن زیادی از جمله در شهر «دربند» بنا کردند که سرآمد آن قلعه بزرگ و معروف این شهر است.

بنا بر اسناد تاریخی مردم این منطقه در آن دوران به دین زرتشتی گرویده و در قالب ارتش ساسانیان بویژه شاپور دوم در جنگ ها شرکت می کردند. اسلام در قرن هشتم وارد داغستان شد و امروز اسلام دین بیش از ۸۳ درصد از جمعیت داغستان را تشکیل می دهد. این منطقه بعد از دوران صفوی بدست حکام عثمانی افتاد که نادرشاه افشار سه بار برای بازگرداندن کامل این منطقه به داغستان لشگرکشی کرد که علی رغم بعضی پیروزی ها نتوانست این منطقه را کاملا تصرف کند، به عقیده بسیاری از مورخین شکست نادرشاه در جنگ با «لیزگینها» در این منطقه زمینه ساز شکست های آتی و افول قدرت نادرشاه شد. به دنبال تحولات بعدی، جنگ هایی که رخ داد و ضعف دولت مرکزی ایران، داغستان به صورت کامل به امپراتوری روسیه پیوست.

سرآمد آثار ایرانی در جمهوری داغستان قلعه بزرگ شهر دربند و دیواری که از قلعه تا ساحل دریای خزر کشیده شده است به حساب می آید که بیش از دو هزار سال قدمت دارد. شهر دربند شهری، بندری در ساحل دریار خزر است که نام فارسی «دربند» (به معنای قفل بر روی دروازه) برای این شهر بدین علت بوده که شاهان ایرانی از این منطقه درب ورودی به قلمروی خود را بروی نیروهای خارجی در شمالی ترین نقطه قلمرو خود، می بستند. حکومت‌های ایرانی در روزگار باستان برای حفاظت از ایران حاکمان ویژه‌ای در این منطقه برمی‌گماردند. بمنظور محافظت از این شهر به فرمان پادشاهان ساسانی «نارین قلعه» به عنوان دژ شمالی ارتش ایران برروی کوه ساخته شد، دیوارهای پرعظمت «نارین قلعه» تا ۵۰۰ متر وارد دریای خزر می شد تا جلوی هرگرنه تجاوز به قلمرو ایرانیان در دوران های مختلف تاریخی را بگیرد.

در درون نارین قلعه از هر دو طرف آثار سنگی ایرانی به چشم می خورد. آنطور که دراثر معروف در بندنامه آمده پس از ساخت این قلعه سه هزار خانوار از مناطق داخل ایران به دربند مهاجرت کردند. اکنون نیز با اذعان به اهمیت منحصر به فرد روابط ایران با فدراسیون روسیه، توجه ویژه به پیوندهای فرهنگی میان مردم ما و مردم این مناطق می تواند زمینه ساز روابط گستره روابط اقتصادی و فرهنگی ایران با جنوب روسیه باشد.