معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش های ایجاد شده برای فارس در نتیجه توسعه ناپایدار کشاورزی، گفت: افت سفره های آب زیر زمینی، فرونشست زمین و از بین رفتن رودخانه ها و تالاب ها از جمله چالش های کنونی استان فارس است.

به گزارش مرور نیوز از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از این چالش ها بر اثر تغییر اقلیم و تاثیرپذیری شدید ایران از این موضوع و بخشی دیگر به دلیل سیاست های ناپایدار توسعه ای و عدم مدیریت صحیح منابع و مصارف آب است.
ابتکار با بیان اینکه تالاب ها نشانه سلامت چرخه آب و اکوسیستم هستند، اظهار کرد: خشک شدن تالاب ها زنگ خطری بزرگ برای کشور است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین تاثیر از تغییرات آب و هوا را تجربه می کند که منجر به خشکسالی، کاهش شدید بارندگی و کمبود منابع آبی شده است از این رو مدیریت صحیح منابع آبی و اصلاح و بهینه سازی مصرف آب در کشور اولویت و اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت انتخاب راهکارهای سازگاری با تغییر اقلیم برای کشور، تصریح کرد: عدم توجه به واقعیت ها و در نظر نگرفتن مصالح و شرایط ملی، به ایجاد تنش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی در کشور منجر می شود؛ از این رو اتخاذ راهکارهای سازگاری با تغییرات آب و هوایی به ویژه در حوزه هایی همچون آب و کشاورزی کمک می کند تا با شناسایی واقعیت ها و نگاه علمی از ایجاد این تنش ها پیشگیری شود.
معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اصلاح و بازنگری در مدیریت منابع و مصارف آب کشور از جمله اولویت های دولت است از این رو وزارت نیرو به عنوان متولی حوضه آبی، شورای عالی آب به عنوان نهاد بالادستی در این حوزه و سایر نهادها و دستگاه های مرتبط اقدامات و برنامه های زیادی در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده اند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل اهمیت و ارزش تالاب ها و موضوع آب، دولت یازدهم تلاش و برنامه ریزی گسترده ای برای احیای تالاب ها در سراسر کشور آغاز کرد که از جمله این اقدامات می توان به محاسبه، ابلاغ و اعلام حقآبه محیط زیستی تالاب ها و رودخانه ها توسط وزیر نیرو برای نخستین بار در کشور اشاره کرد.
ابتکار با اشاره به اهمیت تنوع زیستی فارس گفت: محیط زیست هیچ ممانعتی برای توسعه پایدار ندارد به عنوان مثال در استان فارس می توان از طریق برنامه ریزی صحیح برای اکوتوریسم و گردشگری پایدار طبیعی در سطح ملی و بین المللی، از ظرفیت های بسیار ارزشمند و مهم محیط زیستی استان برای رونق اقتصاد و اشتغال بهره گرفت.
به گفته وی، ایجاد زمینه برای مشارکت جوامع بومی و محلی در حفاظت از تالاب ها، مناطق چهارگانه و محیط زیست، همچنین بهره گیری از پتانسیل و ظرفیت آنها به منظور ارتقا و بهبود شرایط محیط زیست کشور از دیگر اولویت های ضروری برای مدیریت و حفاظت مناطق و تالاب ها است.
ابتکار ضمن انتقاد از نگاه سنتی به رابطه محیط زیست و مردم جوامع بومی و محلی، خاطرنشان کرد: استفاده از الگوهای موفق ملی و بین المللی در این حوزه و توسعه و ترویج این الگوها، نقشی مهم در حفاظت از تنوع زیستی کشور، کاهش آسیب های اجتماعی، ممانعت از مهاجرت فزاینده به شهرها و ایجاد معیشت، اشتغال و توسعه پایدار به ویژه در مناطق روستایی می شود.
*** کاهش 50 درصد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده
ابتکار در خصوص تلاش های صورت گرفته برای کاهش آتش سوزی جنگل ها در کشور گفت: امسال میزان آتش سوزی در مناطق حفاظت شده کشور 50 درصد کاهش یافته به نحوی که در 12 استان هیچ گونه حریقی مشاهده نشده و در پارک ملی گلستان که سال های قبل 7000 هکتار آتش سوزی را شاهد بود، امسال هیچ گونه حریقی را تجربه نکرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به تشکیل ساختار اجرایی برای اطفای حریق در مناطق 4 گانه استان های کشور داشت و افزود: با اقدامات خوب صورت گرفته توانستیم میزان حریق در مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست را در 6 ماهه نخست از 6547 هکتار در سال 93 با کاهش 50 درصدی به 3279 هکتار در سال 94 و باز هم با کاهش 50 درصدی به 1651 هکتار در سال جاری برسانیم و به این ترتیب میزان حریق در سالجاری در مقایسه با سال 93 کاهش 75 درصدی داشته است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: بیش از 90 درصد آتش سوزی جنگل ها به صورت عمدی یا غیر عمدی ناشی از عامل انسانی است و به همین دلیل در بسیاری از نقاط دنیا روشن کردن آتش در حوالی درختان به طور کامل ممنوع است.
وی گفت: تدوین و تهیه طرح 5 ساله جامع مدیریت پیشگیری و اطفای حریق در عرصه های طبیعی کشور، عضویت در کمیته اطفای حریق کشور و استقرار بالگرد در 16 استان حساس به حریق درکنار تامین بخشی از تجهیزات انفرادی اطفای حریق برای یگان حفاظت محیط زیست، تشکیل ستاد مرکزی واکنش سریع اطفای حریق و فعال کردن ستاد واکنش سریع اطفای حریق استان ها، ارسال دستورالعمل ستاد راهبردی واکنش سریع به استان ها، برگزاری نشست منطقه ای مقابله، پیشگیری و کاهش آتش سوزی در مناطق، اجرای مانور مقابله با اطفای حریق در 3 استان با همکاری 18 استان کشور، همکاری با جوامع بومی و محلی و تشکل های زیست محیطی برای پایش مناطق و گزارش سریع وقوع حریق، حساس کردن سایر دستگاه های مسئول استانی در خصوص حریق در مناطق تحت مدیریت، افزایش گشت و کنترل و پایش مستمر مناطق 4 گانه و اختصاص مکان های خاص برای اسکان مسافران و اطلاع رسانی عمومی در این خصوص به خانواده ها بخشی از اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.
ابتکار خاطرنشان کرد: البته با توجه به تشدید آثار پدیده تغییر اقلیم در کشور و کاهش بارندگی و افزایش دما، آتش سوزی جنگل ها همواره جزء نگرانی های مهم محیط زیست است.
*** آیین نامه فعالیت معادن ابلاغ می شود
معاون رئیس جمهوری در پاسخ به چالش های طرح شده برای فعالیت ناپایدار معاون کشور از سوی نمایندگان حاضر در نشست، گفت: آثار عمومی فعالیت های معدنی ناپایدار روی عرصه سرزمینی همچون برداشت بی رویه، تخریب پوشش گیاهی و انسجام خاک، آثار شیمیایی ایجاد شده در برخی فرآیندها از جمله نکات منفی فعالیت های معدنی است که منجر به مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با فعالیت های ناپایدار معادن می شود.
معاون رئیس جمهوری افزود: محیط زیست مخالفتی با بخش معادن و فعالیت های آن ندارد اما معتقدیم این فعالیت ها باید در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی صورت گیرد و فعالان این بخش نیز خود را مکلف و متعهد به مسئولیت های اجتماعی خود بدانند.
ابتکار تاکید کرد: آیین نامه، ضوابط و شاخص های زیست محیطی معادن در بخش های مختلف اکتشاف، آماده سازی، بهره برداری و بازسازی تدوین شده و به زودی اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای استانداردسازی و یکپارچه سازی تجهیزات و امکانات یگان حفاظت محیط زیست گفت و خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای توانمند سازی، سازماندهی، استاندارد سازی و هماهنگ کردن تجهیزات فردی و گروهی و تجهیزات حفاظتی و دفاع شخصی محیط بانان صورت گرفته است.
وی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از ابزارهای نوین برای حفاظت از مناطق چهارگانه گفت: به طور نمونه در پارک ملی کلاه قاضی اصفهان، 17 دکل فعال با استفاده از پنل خورشیدی و مجهز به وای فای و دوربین 360 بر اساس مطالعات مکان یابی قرار گرفت که می تواند کمک بزرگی به محیط بانان برای پایش و حفاظت مناطق باشد.
وی همچنین اشاره ای به لوایح محیط زیستی ارائه شده به مجلس داشت و اظهار کرد: لایحه هوای پاک، تصویب توافق نامه پاریس و لایحه حفاظت از تالاب ها از جمله مواردی است که درخواست داریم در اولویت کاری مجلس قرار گیرد.
معاون رئیس جمهوری افزود: برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش 12 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 که 8 درصد آن مشروط به رفع کامل تحریم ها و انتقال فن آوری های نوین و حمایت های مالی است، طی همکاری فرابخشی و با همکاری و اعمال نظر تمام وزارتخانه ها و دستگاه های متولی از جمله وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و نیرو و بر اساس منافع و مصالح ملی ارائه شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اصلاح الگوی مصرف انرژی و بهینه سازی استفاده از منابع در کشور را از جمله موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مختلف از جمله برنامه های توسعه ای کشور اعلام کرد و گفت: برنامه ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای منجر به کاهش هزینه های اقتصادی مختلف در حوزه های گوناگون خواهد شد.
ابتکار گفت: بر اساس توافق پاریس، صندوق سبز اقلیم جهانی سالانه 100 میلیارد دلار اعتبار به کشورهای متعهد به برنامه های خود در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک خواهد کرد که البته این کمک ها برای انجام پروژه های مرتبط با توسعه انرژی های نو و تجدید پذیر است و ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خوب خود و بهره مندی از گاز طبیعی، پتانسیل و فرصتی استثنایی برای بهره گیری از این تسهیلات جهانی دارد.
مسعود گودرزی نماینده ممسنی و رستم، اصغر مسعودی نماینده نیریز و استهبان، داریوش اسمعیلی نماینده خرامه، سروستان و کوار، سید علاء الدین خادم نماینده مردم سپیدان، محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده فسا، رضا انصاری نماینده داراب و زرین دشت، علی اکبری، مسعود رضایی و فرج الله رجبی نمایندگان شیراز، سید محمد سادات ابراهیمی مشاور امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست و حمید جلال وندی مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر حاضران در این جلسه بودند.