رئیس بنیاد نخبگان استان فارس از برگزاری مراسمی برای تکریم دکتر ملک‌حسینی، پدر پیوند کبد در ایران و چهار شیمیدان برتر استان فارس در دی‌ماه امسال با هدف تجلیل از چهره‌های نخبه و ترویج رموز موفقیت نخبگان مطرح خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر حبیب شریف در جلسه شورای اداری استان فارس ضمن تشریح چگونگی شکل‌گیری و اهداف تشکیل بنیادهای نخبگان استانی به دستور مقام معظم رهبری، فارس را در ایجاد این نهاد، پیشتاز کشور دانست.

وی حمایت‌های متنوع، اعطای جایزه تجاری‌سازی، حمایت از رویدادهای کارآفرینی و حمایت از طرح‌های ١٤گانه استانی را که به تجاری سازی برسند، از مهمترین برنامه‌های این بنیاد استانی ذکر و خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای ارزیابی، هدایت، جذب، حفظ و به‌کارگیری نیروهای نخبه و... از اهداف تشکیل این بنیاد در استان فارس بوده است.

شریف با اشاره به عضویت چهره‌های علمی و مدیریتی شاخص استان فارس در شورای‌عالی این بنیاد در فارس، اضافه کرد: رؤسای دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی شیراز، رییس مرکز علوم منطقه‌ای، رییس پارک علم و فناوری استان و معاون توسعه منابع انسانی استانداری فارس از اعضای این شورا هستند.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس در تعریف نخبه، گفت: نخبه فردی است که صاحب استعداد برتر بوده و در عین‌حال توان تاثیرگذاری را در حوزه‌ای تخصصی داشته باشد.

شریف، در رابطه با حمایت و ارائه تسهیلات به نخبگان از سوی این نهاد عنوان کرد: اعطای جایزه تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر، شناسایی و پشتیبانی دانش‌آموختگان برتر آموزشی، شناسایی و پشتیبانی از اختراعات برگزیده جشنواره‌ها، شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان علمی، حوزوی، هنری و ادبی و ... از فعالیت‌های حمایتی این بنیاد است.

وی همچنین استقرار نظام شناسایی و هدایت استعدادهای برتر با روش‌های مربی محور در قالب «طرح ملی شهاب» را از مهمترین اقدامات بنیاد نخبگان استان فارس برشمرد و شناسایی، هدایت و حمایت آموزشی از دوره ابتدایی تا متوسطه و ایجاد ساز و کار مناسب برای بالندگی افراد شناسایی شده را از مهمترین اهداف اجرای «طرح ملی شهاب» عنوان کرد.

شریف، راه‌اندازی مجمع خیرین نخبه‌پرور در فارس را یکی از برنامه‌های این بنیاد عنوان کرد که طی آن حمایت خیرین برای رشد استعدادهای نخبه،‌ معطوف و مصرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح ترویج اتاق فکر در دستگاه‌های اجرایی استان نیز از دیگر برنامه‌های این بنیاد است.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس از تدوین و امضای تفاهم‌نامه‌ای بین این نهاد، بهزیستی و استانداری فارس خبر داد که طی آن دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی در این استان، در قالب طرح‌های استعدادیابی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرند.