شیعیان مقیم انگلیس و جمهوری ایرلند از ملیت های مختلف و به ویژه هم وطنان ایرانی مقیم این دو کشور در شب عاشورا به یاد سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش یکپارچه به سوگ نشستند.

به گزارش مرورنیوز،  هزاران تن از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سه شنبه شب، همزمان با شب دهم محرم الحرام، سالگرد واقعه خونین قیام عاشورا و شهادت اباعبدالله الحسین (ع)، در مراکز و مجامع اسلامی، مساجد و تکایا و هیات های مذهبی، از جمله مرکز اسلامی انگلیس، مجمع جهانی اسلام، مسجد آیت الله خویی، مجمع امام حسین(ع) و مدرسه جمهوری اسلامی ایران در لندن و حسینیه اهل البیت (ع) در دوبلین به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند. 

جمعیت کثیری از شیعیان مکتب مولی الموحدین حضرت علی (ع) از همه ملیت های مسلمان در شب عاشورا در مرکز اسلامی انگلیس در لندن حضور یافتند و با برپا کردن مراسم سوگواری و عزاداری، عشق و ارادت قلبی خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) به نمایش گذاشتند. 

تلاوت قرآن کریم توسط سیدجلال معصومی، نوحه سرایی و سینه زنی از ویژه برنامه های شب عاشورا بود که با حضور گسترده مسلمانان ملیت های مختلف پس از نماز مغرب و عشا و تا پاسی از شب به زبان های مختلف عربی، فارسی و اردو در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی شمالی نماینده مقام معظم رهبری در بریتانیا و رییس مرکز اسلامی انگلیس همچون شب های گذشته در سخنانی با عنوان ' حیات انسانی ' در مورد ابعاد واقعه جان سوز کربلا و فلسفه قیام عاشورا و نیز جایگاه شهدا سخن گفت.

در قسمت پایانی این مراسم، حاج مولایی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در لندن، با قرائت نوحه و اشعار و مرثیه سرایی به ذکر مصائب و مجاهدت های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خاندان ویاران باوفای او پرداخت و سوگواران حسینی و به ویژه جوانان نوجوانان حاضر در مراسم با نواختن دست ها بر سینه های خود ، بر مصیبت های سالار شهیدان عالم حضرت امام حسین (ع) در واقعه جان سوز کربلا اشک ماتم ریختند و به عزاداری پرداختند. 

مرکز اسلامی انگلیس هر ساله همگام با شیعیان سراسر جهان و به منظور تحقق رسالت دینی و فرهنگی خود و زنده نگهداشتن شعار و شعور اسلامی و حماسه کربلا ، پرچم عزای حسینی برپا می دارد و امسال نیز مراسم گسترده و چهارگانه خود را به زبان های مختلف فارسی ، انگلیسی ، عربی و اردو دردهه اول ماه محرم الحرام 1438 به مدت 10شب از روز دوشنبه 3 اکتبر 2016 آغاز کرده است.

در 10 شب مراسم عزاداری ویژه انگلیسی زبانان که از سوی مرکز اسلامی انگلیس و به دلیل کمبود جا و حضور چشمگیر عزاداران انگلیسی زبان در محل مدرسه جمهوری اسلامی ایران در لندن برگزار می شد؛ هر شب پس از تلاوت آیاتی ازقرآن کریم ، حجت الاسلام و المسلمین عیسی جهانگیر در جمع مسلمانان انگلیسی زبان ، سخنرانی می کرد و پس از برنامه سخنرانی تنی چند از جوانان مداح اهل بیت عصمت و طهارت لندن، آقایان عمّار ناشد، نورالدین کاظمی، مصطفی العلی، علی الهادی و محمد باقر نیز با اجرای مراسم عزاداری وسینه زنی و نوحه خوانی به ذکر مصایب حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) می پرداختند .

در 10 شب برنامه ویژه عرب زبانان نیز که هرشب پس از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می شد، خواهران و برادران عرب زبان مقیم لندن با حضور بی نظیر خود موجب حفظ شعائر اسلامی واحترام به مجالس عزای حسینی می شدند و از سخنان خطیب مجلس عزای حسینی حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد الحاجی محمد که در خصوص ' انواع هدایت ها و آثار اجتماعی آن و تربیت فرزندان و رابطه های خانوادگی بر اساس منش اهل بیت ' ایراد می شد، بهره مند می گردیدند و پس از آن آقای نورالدین الکاظمی مداح اهل بیت عصمت وطهارت با اجرای مراسم عزاداری وسینه زنی به مرثیه سرایی و بیان مصیبت های وارده درصحرای کربلا برخاندان امام حسین (ع) می پرداخت .

مرکز اسلامی انگلیس همچنین برای مسلمانان اردو زبان مقیم لندن 10 شب مجلس سوگواری و عزاداری به زبان اردو تدارک دیده بود که در این شب ها حجت الاسلام و المسلمین سید اکبر علی عابدی با محور تبیین حرکت وقیام امام حسین (ع) در حادثه عاشورا به ایراد سخنرانی در جمع کثیر برادران وخواهران مسلمان اردو زبان می پرداخت و درپایان برنامه نیز آقای کاشف رضا از مداحان پاکستانی با ذکر مصیبت وارده به امام حسین (ع) وخاندان ویاران او عزاداری و مراسم سینه زنی را برگزار می کرد .

براساس برنامه اعلام شده، در روز عاشورا ( روز چهارشنبه )، عزاداران حسینی از اقوام و ملیت های مختلف پس از برگزاری مراسم های ویژه و اقامه نماز از جمله در مرکز اسلامی انگلیس ، در مرکز لندن راهپیمایی خواهند کرد.

هیات های عزادار در بعد از ظهر روز عاشورا با در دست داشتن علم و کتل و به صورت دسته های سینه زن قرار است از محل هایدپارک به سمت مجمع جهانی اسلامی حرکت کنند.

شیعیان مقیم ایرلند نیز در روز یکشنبه گذشته، با محوریت حسینیه اهل البیت (ع) و با دریافت مجوز رسمی از مقامات این کشور ، اقدام به برگزاری یک راهپیمایی باشکوه در مرکز شهر دوبلین کردند. 

عزاداران حسینی با عبور از خیابان های اصلی و توریستی شهر دوبلین و تجمع آنها در یکی از پارک های مرکز شهر و با نوحه خوانی و سردادن شعارهای لبیک یا حسین (ع ) ، خاطره قیام باشکوه امام حسین ( ع ) را گرامی داشتند. 

در این راهپیمایی شیعیان کشورهای اسلامی ازجمله ایران ، عراق ؛ لبنان و پاکستان، شماری از روحانیون و دانشجویان ایرانی و نیز اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوبلین حضور داشتند.