پیشکسوت قرآنی کشور گفت: زندگی اساتید تلاوت قرآن توسط سازمان دارالقرآن الکریم مستندسازی می شود.

به گزارش مرورنیوز، سازمان دارالقرآن الکریم، عباس سلیمی در مراسم بزرگداشت محمدتقی مروت افزود: از رئیس سازمان دارالقرآن شنیدم که این نهاد برنامه دقیقی برای مستندسازی از زندگی اساتید تلاوت قرآن کشورمان با ثبت خاطرات این بزرگان در دستور کار دارد. 
وی اضافه کرد: آنچه درمورد استاد محمدتقی مروت جوانان باید بدانند این است که ما هرگز نمی توانیم شرایط زمانی که او، قرائت قرآن را در قالب یک مجاهدت در کشور مطرح کرد، توصیف کنیم. چون درباره زمانی برای جوانان صحبت می کنیم که در سایه شوم رژیم شاهنشاهی، برگزاری جشن هایی مبتذل مانند جشن هنر شیراز، ارزش تلقی می شد. 
سلیمی از جوانان و نوجوانان خواست تا درباره اساتید و پیشکسوتان قرآنی شناخت پیدا کنند و افزود: وضعیت قرآنی قابل افتخار امروز جامعه اسلامی که به برکت خون ۲۲۰ هزار شهید سرافراز، مجاهدت های امام و هدایت های بی دریغ مقام معظم رهبری است از برکت تلاش مردانه بزرگانی چون استادان علی اربابی، ابراهیم مولایی، محمد غفاری، مهدی شکوهنده، رضا مختاری، بیوک اصل محمدی و دیگر خوبانی است که مانند یک کهکشان نورانی هستند.
وی از مرحوم محمدتقی مروت به عنوان استادی یاد کرد که از ۹ سالگی در محضر قرآن، زانوی تلمذ بر زمین زد و در سن ۱۲ سالگی توفیق حضور در محضر آیت الله العظمی سید حسین بروجردی را داشت.
این قاری بین المللی افزود: استاد مروت در آن زمانی که تلاوت قرآن فقط در یک قالب سنتی مطرح بود، پا به پای اساتید دیگر برای ارتقای سطح تلاوت قرآن زحمت کشید و دو بار در مسابقات بین المللی مالزی که معتبرترین مسابقات قرآنی در آن زمان بود، حضور پیدا کرد و در سال ۱۳۵۲ به عنوان اولین قاری شیعه، طلسم به دست آوردن جایزه این مسابقه قرآنی را شکست.
سلیمی با بیان فعالیت های دینی مرحوم مروت و مقابله با شبهات مطرح شده از سوی وهابیت گفت: استاد مروت به خاطر تسلط بر زبان عربی و انگلیسی و اطلاعات وسیع قرآنی، کاری با آنها کرده بود که اگر دستشان به استاد می رسید به او لطمه اساسی می زدند.
وی اظهار امیدواری کرد که روزی در کشور از همه ظرفیت‎ها و توانمندی های همه عناصر قرآنی برای ارتقای نظام اسلامی استفاده شود.
استاد محمدتقی مروت پیشکسوت قرآنی کشورمان ۲۱ مهرماه مصادف با روز عاشورا دار فانی را وداع گفت و به همین مناسبت مراسمی از سوی شاگردان وی برگزار شد و سید محسن موسوی بلده، احمد حاجی شریف و محمدرضا پورزرگری به بیان خاطراتی از مروت پرداختند. 

** پیام های تسلیت جامعه قرآنی 
مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به مناسبت درگذشت استاد مروت در پیامی اعلام کرد: خبر درگذشت استاد مسلم قرآن کریم مرحوم آقای محمد تقی مروت همزمان با عاشورای حسینی جامعه قرآنی را متأثر نمود.
وی با اشاره به فعالیت های قرآنی مرحوم مروت افزود: این استاد بزرگ، پدر قرائت قرآن کریم به سبک نوین در کشور بوده و همه ما باید قدر دان زحمات و خدمات ایشان باشیم.
محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز در پیامی نوشت: درگذشت استاد محمدتقی مروت، پیشکسوت قرآنی، مبتکر و یکی از پایه گذاران سبک نوین آموزش فنون و هنر قرائت قرآن کریم برگرفته از مکتب اصیل تلاوت، که بدون تردید در باروری نهال نوپای فنون قرائت قرآن کریم و موفقیت های حال حاضر این هنر اسلامی در کشور نقش مهمی داشتند، برای جامعه قرآنی دردآور بود.

** مروری بر زندگی نامه مرحوم مروت
استاد مروت در سال 1323 در تهران به دنیا آمد و زیر نظر استاد مرحوم ملا محمد باقر فانی کسب علم نمود. 
مهمترین فعالیت های قرآنی وی را می توان، کسب رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن کریم کشور مالزی در سال 1352، برگزاری دوره های آموزشی قرآن کریم، از پایه گذاران تلاوت قرآن کریم به صورت اصولی و صحیح در ایران، مبتکر شیوه هم خوانی و جمع خوانی قرآن در جلسات آموزش قرآن کریم (قبل از انقلاب اسلامی)، آموزش و تربیت بسیاری از قاریان و داوران بین المللی قرآن کریم نام برد.
وی در سال 1354 جهت کسب و ارتقاء معلومات قرآنی به کشور مصر سفر می کند که در این کشور از محضر اساتیدی چون مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، علی البناء، خلیل الحصری، عبدالعزیز علی الفرج، عامر السید عثمان، احمد الرزیقی و شیخ فتح الباب قندیل بهره می جوید.
حضور مستمر در محافل و مجالس قرائت قرآن کریم در شهرهای مختلف کشور مصر و بهره مندی از تلاوت اساتید و قاریان برجسته اسلام، اجرای برنامه های قرآنی در محافل و جلسات متعدد مصر، تلاوت قرآن کریم در مراسم ترحیم استاد مصطفی اسماعیل و استاد سید النقشبندی و ترویج فرهنگ تشیع در جامعه قراء مصری را می توان از دیگر فعالیت های مرحوم مروت دانست.
وی در سال 1359 به کشور کانادا سفر می کند و در آن کشور با حضور در جلسات قرآن کریم، اجرای برنامه در مناسبت های مختلف و جذب علاقه مندان به قرآن کریم و مفاهیم متعالی آن، برگزاری دوره های آموزش قرآن کریم (تجوید، صوت و لحن) در مساجد و مراکز قرآنی شهر تورنتو فعالیت مستمر و مثمرثمری داشته است.
از آثار و تألیفات استاد مروت می توان، آموزش تجوید به زبان انگلیسی برای اولین بار در جهان تشیع را نام برد.
وی بعد از سی سال، در مرداد ماه 1388 به وطن بازگشت و اظهار داشت که بعد از این همه مدت، به وطن خودم بازگشته و قصد دارد خدمت مقام معظم رهبری برسد.