مرکز مشاوره تئاتر با هدف کمک به کیفیت آثار دانشجویان و جامعه جوان تئاتر و هنر اجرا، روز گذشته یک آبان در مرکز تئاتر مستقل افتتاح شد.

به گزارش مرورنیوز، در ابتدای این مراسم دو تن از دانشجویان نمایشی درباره نحوه ملاقات و آشنایی دانشجویان با هم اجرا کردند و در ادامه مصطفی کوشکی به روی صحنه آمد. وی که اولین سخنران این مراسم بود گفت: «اتفاق مهمی در حال رخ دادن است چراکه از 6 ماه گذشته بحثی را با علی اصغر دشتی آغاز کردیم تا فضای آموزشی خاص و ناب را آغاز کنیم که به کیفیت آثار توجه کند و قصدش درآمدزایی نباشد.»

در ادامه فرشاد فزونی به اجرای موسیقی به صورت بداهه پرداخت و سپس علی‌اصغر دشتی از مشاوره خصوصی، کارگاه گفتگو، اعزام مشاور به شهرستان‌ها، کارگاه مشاوره‌های بخش بین‌الملل و واحدهای تخصصی نمایشنامه‌نویسی، کارگرانی، طراحی صحنه و لباس و... به عنوان اولین خدمت مرکز مشاوره تئاتر سخن گفت.»

معرفی مشاوران مرکز مشاوره تئاتر

وی در ادامه سخنانش فرهاد مهندس‌پور، حسن معجونی و حمید پورآذری، سعید بهنام و علی‌اصغر دشتی را به‌عنوان شورای مشاوران مرکز مشاوره تئاتر معرفی کرد و افزود: «اگر کسی تصمیم گرفت که فرد دیگری جز اعضای این شورا را به عنوان مشاور انتخاب کند، تمام سعی خود را می‌کنیم تا این امکان فراهم شود.»

فرهاد مهندس‌پور نیز ضمن اشاره به کمبودهایی که در حوزه آموزش وجود دارد، اعلام کرد: «چنین مرکزی می‌تواند بخشی از کمبودها را برطرف کند. این مرکز می‌تواند افراد را بر روی حوزه‌های مطالعاتی گردآورد و شرایطی ایجاد کند که بتوانیم درباره تئاتر حرف بزنیم.»

وی تاکید کرد: «اگر مناسبات رفتارشناسی هنرمندان را بخوانیم می‌بینیم که وضعیت ما به نسبت هنرمندان دهه 40 بخاطر وجود جوانان بهتر است و از سوی دیگر بیشترین سهم برای گفتگوها دشمنی و بدخواهی شده است.»

مهندس‌پور با اشاره به اهمیت دانش تئوری اظهار کرد: «خوب است که مرکز مشاوره در حوزه عمل نیز کسانی را که بیان خوبی دارند و به لحاظ تئوریک پشتوانه خوبی محسوب می‌شوند کنار هم آورد. به نظرم اهداف این مرکز باید مکانیزم آن باشد. ما نمی‌دانیم که دستاوردهای این مرکز مشاوره چه خواهد بود اما امیدوارم با تصمیمات کوچک، کاری بسیارمهم پاگیرد و بیشترین موهبت این مرکز این باشد که بتوانیم با هم صحبت کنیم.»

در ادامه این مراسم محمد چرم‌شیر و افروز فروزند، به عنوان مشاوران ثابت نمایشنامه‌نویسی معرفی شدند. دشتی با معرفی مشاوران نمایشنامه‌نویسی از برگزاری کارگاه نمایشنامه‌نویسی علیرضا نادری خبر داد و افزود: «احتمالا افراد دیگری از جمله خسرو حکیم رابط و علیرضا نادری در واحد نمایشنامه‌نویسی با ما همکاری داشته باشند.»

وی همچنین سیامک احصایی، منوچهر شجاع، رضا مهدی‌زاده را به‌عنوان مشاوران واحد طراحی صحنه معرفی کرد. سپس سیامک احصایی گفت: «جذابیت این مشاوره برای من این است که به یک‌سری اتفاقات و سؤالاتی برخواهم خورد که ممکن است بیشتر خود احتیاج به دانستنش داشته باشم. این مرکز می‌تواند در بخش مشاوره و ارتباطات و گفت‌وگو بهتر و درست‌تر عمل کند.»

سپس گلناز گلشن، شیما میرحمیدی و ندا نصر به عنوان مشاوران واحد طراحی لباس معرفی شدند. گلناز گلشن نیز در این بخش بیان کرد: «برخلاف آنچه در دانشگاه‌ها روی می‌دهد، اغلب کسانی که به اینجا خواهند آمد عاشقان طراحی لباس خواهند بود و من مشتاق هستم که با آنها ملاقات کنم.»

در واحد تئاتر عروسکی حسن معجونی، مریم معینی و زهرا صبری به عنوان مشاوران معرفی شدند. زهرا صبری نیز با حضور بر روی صحنه گفت: «کار جدیدی را در دست دارم و خوشحال هستم که می‌توانیم بگوییم که فضایی وجود دارد که با مراجعه به آن قادر خواهیم بود از مشاوره‌های فرهاد مهندس‌پور استفاده کنیم.»

در واحد طراحی و مهندسی صدا نیز آیدین الفت و بامداد افشار به عنوان مشاور معرفی شدند. آیدین الفت نیز اعلام کرد: «اگر کارگردانان به اهمیت این بخش از اجرا پی ببرند و بدانند که تکنولوژی و مهندسی صدا می‌تواند امکاناتی باشد که به لحاظ سمعی بصری کیفیت آثار را ارتقا دهد، قطعا به آن توجه بیشتری خواهند داشت.»

در بخش موسیقی تئاتر بابک میرزاخانی، آنکیدو دارش و فرشاد فزونی معرفی شدند . بابک میرزاخانی نیز در این بخش از مراسم با حضور بر روی صحنه گفت: «در اکثر آثار ارتباط کارگردانان با موسیقی و آهنگساز قطع شده است و برای من پیداکردن ادبیاتی که باعث شود آهنگسازان و کارگردانان حرف‌های هم را بفهمند بسیار جذاب است.»

در بخش بعدی این مراسم محدباقر ضیایی، امیر راد، رامین اعتماد بزرگ، علی اتحاد و اشا صدر به عنوان مشاوران پرفورمنس آرت معرفی شدند.

در واحد طراحی گرافیک امیر اسمی و فرهاد فزونی که مدیریت هنری مرکز مشاوره را نیز برعهده دارد، به عنوان مشاور معرفی شدند. فرهاد فزونی گفت: «اوضاع پوستر تئاتر خراب است. باید حواسمان باشد که بستر مهمی که برای مدل گرافیک فرهنگی در ایران داریم متضاد با آن چیزی است که سیستم سرمایه‌داری جهان در حال شکل دادنش است.»

وی افزود: «مشکلات این حوزه در این است که کارگردانان می خواهند همه چیز را از جمله پوستر کارگردانی کنند.»

مشاوره به بازیگران

دشتی در خصوص مشاوره نداشتن واحد بازیگری تصریح کرد: «معتقد هستیم که بازیگر باید تحت مشاور کارگردان باشد بنابراین مشاوره‌ای که به کارگردانان داده می‌شود به کار بازیگر سرایت می‌کند اما من امیدوار هستم در حوزه صدا، بازی بدن بتوانیم مشاوره‌های تخصصی بازیگری ارائه کنیم.»

در بخش بعدی این مراسم صبا کسمایی به عنوان مشاور واحد طراحی نور معرفی شدو سپس گروه موسیقی «او و دوستانش» به اجرای موسیقی زنده پرداختند. در پایان این مراسم نیز پروین هادی‌نیا و بهنام نوایی کیک افتتاح مرکز مشاوره تئاتر را بریدند.