فراخوان هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی برای برگزاری در شهریور 1396 منتشر شد.

به گزارش مرورنیوز، کانون نمایش های آیینی وسنتی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای بنیان تئاتر، در شهریور 1396 برگزار می‌کنند.

جشنواره هجدهم در 10 بخش تخصصی نمایش های تخت حوضی (بخش ویژه استاد علی نصیریان)، مجالس شبیه‌خوانی(یادواره استاد هاشم فیاض)، نمایش‌های عروسکی سنتی (یادواره استاد کاکا محمد شیرازی)، مرور نمایش‌های آیینی ـ سنتی اجرا شده در سال‌های 1394 تا 1396، بخش نقالی وروایت های ملی (یادواره مرشد ولی الله ترابی)، معرکه ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی، جوانه های نمایش ایرانی، بخش نمایش‌های سنتی ملل (آسیا در نگاه نمایش های سنتی)، پنجمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی (ویژه شبیه خوانی و نقالی) و چهارمین دوره جایزه ویژه دکتر جلال ستاری برگزار خواهد شد.

ستاد برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بخش ویژه نمایش‌های تخت حوضی این دوره از جشنواره را به نمایش‌های ملهم از قصص مندرج در «مرزبان نامه»، «جوامع الحکایات»، «چهل طوطی» و «سندبادنامه» اختصاص داده است.

در فراخوان آمده است جشنواره هجدهم بخش رقابتی جوانه‌های نمایش ایرانی را با هدف حفظ و ترویج نمونه‌­های اصیل نمایش‌­های آیینی و سنتی، شناساندن گونه­‌های مختلف نمایش ایرانی به نسل کودک و نوجوان و کمک به پشتوانه‌سازی این هنر مردمی، در رده سنی کودکان و نوجوانان برگزار خواهد کرد.

این بخش جشنواره پذیرای آثار کودکان و نوجوانان در گونه­‌ها و رشته‌های نقل وروایتگری کودکان و نوجوانان، شبیه‌خوانی توسط گروه‌هایی متشکل از کودکان و نوجوانان علاقه مند (تحت نظارت اساتید این عرصه)، قصه گویی و نقالی با موضوعات ملهم از فرهنگ و ادبیات عامیانه ایران ویژه مخاطبان کودک، تکه کاری «سیاه بازی» قطعات کوتاه نمایش تخت حوضی و سیاه بازی پذیرفته می‌شوند.

در این فراخوان جدول زمان بندی هر بخش و شرایط حضور و توضیح موضوع و اهداف هر بخش به تفکیک درج شده که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه فراخوان و تکمیل و ارسال فرم مندرج در فراخوان و مدارک مورد نیاز به دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها متقاضی حضور در این جشنواره باشند.

علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی پستی خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، جنب تالار وحدت و پست الکترونیکی ارسال کنند.