مدیر مسوول انتشارات تیمورزاده و نماینده انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان گفت: زمانی ما می‌توانیم به اهداف خود در زمینه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی دست یابیم که نیاز به کتاب تبدیل به یک نیاز مداوم و در واقع عادت شود.

به گزارش مرور نیوز، فرهاد تیمورزاده، مدیر مسوول انتشارات تیمورزاده و از اعضای نشست شورای سیاست‌گذاری بیست و چهارمین دوره‌ هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری در گفت و گو با ستاد خبری هفته کتاب بیان کرد: پیش بینی من این است که برنامه‌های هفته‌ کتاب امسال نسبت به سال گذشته دارای تاثیرات مثبت زیادی خواهد بود. لازم به ذکر است که ما شاهد این روند رو به رشد در سال‌های گذشته بودیم و امیدواریم امسال نیز ادامه پیدا کند.

مدیر مسوول انتشارات تیمور زاده که نماینده انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در شورای سیاست‌گذاری است، ادامه داد: زمانی که ترکیب وزارتخانه عوض شد و دکتر صالحی به عنوان معاون فرهنگی انتخاب شدند ما شاهد تغییرات زیادی بودیم و دلیل این تغییرات که شرایط بهتری را پدید آورد دغدغه‌ها و سیاست‌های دکتر صالحی بود که بیشتر مبتنی بر فرهنگ بود تا سیاست، و این عامل به بدنه هم سرایت کرد و در نتیجه موجب پیشرفت و ایجاد شرایط بهتر در حوزه‌ کتاب و به‌ویژه هفته‌ کتاب شد.

تیمورزاده با اشاره به نقش تشکل‌های فرهنگی ادامه داد: در بیست و چهارمین دوره‌ هفته‌ کتاب این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است که به تشکل‌های فرهنگی بخش‌هایی واگذار شود و حمایت از برنامه‌های این تشکل‌ها در دستورکار قرار گیرد و همچنین از افکار و عقاید ناشران مختلف که در تشکل‌های نشر بودند بهتر از دوره‌ی قبل بهره‌گیری شد.

تیمورزاده در مورد فعالیت‌های انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان افزود: در سال 1393 انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با شعار "با کتاب و کودک مهربان باشیم" فعالیت خود را آغاز کرد و همچنین ستاد هفته‌ی کتاب را تشکیل داد و طرح اهداء 110 هزارجلد کتاب (به یمن نام امیرالمومنین) به کتابخانه‌های روستایی، بدون اتکا به مسائل مالی وزارت ارشاد و از ناحیه‌ی خود انجمن، شکل گرفت و چندی بعد، این تعداد به 126 هزار کتاب رسید. این طرح در سال 1394 با شعار "کتابخانه به وسعت شهر" از ناحیه‌ انجمن فرهنگی ادامه پیدا کرد.

تیمورزاده ادامه داد: در این سال فراخوانی برای اهداء 110 هزار جلد کتاب داشتیم و در یک طرحِ خود جوش و مردمی، ناشران بدون دریافت هزینه، کتاب‌های خود را هدیه دادند و همچنین لازم به ذکر است که همکاری نهاد کتابخانه‌ها برای جمع‌آوری کتاب‌ها و تقسیم‌بندی‌ آن‌ها و ارسال به کتابخانه‌های روستایی کشور خیلی خوب بود.

وی یادآوری کرد: در سال‌های 1393 و 1394 ناشران حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان نزدیک به 10 میلیارد ریال کتاب هدیه دادند.

تیمورزاده افزود: طرح‌های خوبی در سال گذشته در هفته‌ی کتاب اجرا شد که ما شاهد تاثیرات مثبت آن‌ها بودیم، بطور مثال همایش اقتصاد کتاب که با عنوان «حساب کتاب» در محل دفتر انجمن اجرا شد، و دیگری طرح‌های رونمایی از کتاب بود که برای هفته‌ کتاب امسال نیز پیش‌بینی شده‌اند.

تیمورزاده در پایان مطرح کرد: آغاز کتاب‌خوانی و علاقه به کتاب از درون خانواده‌ها شکل می‌گیرد ولی متأسفانه اکثر خانواده‌های ما اهل کتاب و کتاب‌خوانی نیستند و با وجود تمام این طرح‌ها و برنامه‌هایی که ما مد نظر داریم شاهد پایین بودن نرخ مطالعه‌ کتاب هستیم.

وی تأکید کرد: نیاز به کتاب و کتاب‌خوانی باید در بین ایرانیان نهادینه شود و فقط مختص به دوران نمایشگاه کتاب نباشد و در واقع زمانی ما می‌توانیم به اهداف خود در زمینه‌ کتاب و کتاب‌خوانی دست یابیم که نیاز به کتاب تبدیل به یک نیاز مداوم و در واقع عادت شود.