محمد سعید جباری راوی مستند «شب‌نامه» در مراسم رونمایی از این مستند در حوزه هنری از تهدیدهایی گفت که هنگام ساخت این اثر با آن مواجه شده بود.

به گزارش مرور نیوز، مراسم رونمایی از مستند «شب‌نامه» به کارگردانی سیدمهدی کرباسی عصر امروز سه شنبه ۴ آبان ماه در حوزه هنری برگزار شد.

بنابراین گزارش در ابتدای این مراسم محمدصاق باطنی مجری برنامه با اشاره به اینکه امروز قرار بود این فیلم در دانشگاه تهران به نمایش گذاشته شود، گفت: ابتدا قرار بود «شبنامه» در دانشگاه شریف به نمایش گذاشته شود اما برنامه پس و پیش شد و در نهایت از اکران آن سر باز زدند. سپس قرار بر این شد که دانشگاه تهران این فیلم را به نمایش بگذارد اما باز هم به بهانه های واهی برنامه رونمایی از آن کنسل شد و در نهایت مکان اکران این مستند به حوزه هنری رسید.

پس از نمایش این فیلم در حوزه هنری محمدسعید جباری روای مستند «شب‌نامه» گفت: از روز اول که ما شروع به ساخت این مستند کردیم مورد تهدید قرار گرفتیم اما تیم سازنده این اثر بدون توجه به این موضوعات به کار خود ادامه دادند و امیدوارم دوستان دیگر هم در به ثمر رساندن هدفمان به ما بپیوندند.

در ادامه محمدسعید کرباسی کارگردان این فیلم ضمن تشکر از تیم سازنده گفت: از عوامل این فیلم مستند در طول ۸ ماه که ما درگیر ساخت این پروژه بودیم ما را یاری دادند تشکر می کنم.

وی افزود: گام نخست ساخت این مستند ایجاد یک کانال تلگرامی بود که بعد از آن با مشارکت مردم گام های بعدی را برداشتیم و این مستند را ساختیم.

کانال «شب‌نامه» که نام مستند ما برگرفته از همان است فعالیت خود را ادامه می دهد زیرا با مشارکت مردم به این کانال اطلاعاتی داده می شود که مردم از طریق آن آگاه می شوند.

سپس جباری با اشاره به اینکه این فیلم مستند در دانشگاه تهران به نمایش در نیامد گفت: نمی دانم و درک نمی کنم که چرا یک عده باید از نمایش «شب‌نامه» ناراحت باشند. اگر یک فیلم مطالب خلاف واقع داشته باشد می توان چنین کاری کرد اما در غیر این صورت نباید نگرانی وجود داشته باشد. ساکت کردن صدای کسانی که می خواهند حرف بزنند جالب نیست.

در ادامه کارگردان مستند «شبنامه» با اشاره به اینکه این  مستند درباره فضاهای استارتاپی یا همان فلش فیلم ها گفت: پیش از ساخت «شب‌نامه» ما در یک فضای استارتاپی قرار داشتیم که در خلل آن یکسری نشست ها برگزار می شد و ما در آن شرکت می کردیم. برخی از افرادی که در این نشست ها حضور پیدا می کردند مطالبی می گفتند که ما حس می کردیم این مطالب بودار هستند. به همین دلیل وقتی وارد فضای استارتاپی شدیم فکر کردیم می توانیم یک اثر خوب از دل آن دربیاوریم. به همین دلیل دی ماه سال گذشته شروع به نگارش فیلمنامه آن کردیم و به همین دلیل ایده ایجاد کانال گرفتن اطلاعاتی از طریق آن از مردم از همان جا شروع شد و ما داده هایی که از سوی مردم به این کانال وارد می شد را در اختیار می گرفتیم و حتی با برخی از آنها صحبت می کردیم به همین دلیل از یک سری از سوژه هایی که برای ما ارسال کرده بودند در «شب‌نامه» استفاده کردیم.

در پایان این مراسم راوی این اثر گفت: مستند ما به گونه ای با کنشگری کارگردان روبرو بود و به نظرم لازم بود که کنشگری و جستجوگری در آن وجود داشته باشد البته باید بگویم که برای کشف آنچه که می خواستیم لازم بود به دنبال ماجراهایی موجود در آن برویم. در همین راستا مصاحبه کردن با افرادی که کارهای متفاوتی انجام می دادند، فیلمبرداری مخفیانه از آنها و... کار را سخت می کرد اما در کنار همان بحث تهدیدها که در ابتدا درباره آن صحبت کردم در همه این مراحل سعی کردیم به خداوند توکل کنیم و به مسیرمان ایمان داشته باشیم.